• “Sabel” – Et antropologisk studie av et rite

    “Sabel” – Et antropologisk studie av et rite

    Overgangsriter spiller en sentral rolle i alle kulturer. Hva skjer når et dataspill bruker et fiktivt rite som utgangspunkt for hele spillet? Jo, du får en spennende innledning i spillet som har så mye innhold og bakgrunnsstoff, uten å være helt tydelig på hva det fører til, at du kan bruke det som en god innfallsvinkel til å reflektere over egne og andres helt reelle overgangsriter. Og hva er det med de der maskene alle har i spillet?

  • “Please Knock on My Door” – En ekskursjon inn i et ensomt liv

    “Please Knock on My Door” – En ekskursjon inn i et ensomt liv

    “Please Knock on My Door” er et historiedrevet spill som gir deg kontroll over en person som lider av depresjon og sosial angst. Hjelp ham å komme seg gjennom arbeidsdagen og nå ut til venner, mens han desperat prøver å overleve. Opplev skjørheten disse temaene bærer med seg, og få en bedre forståelse av hvordan det er å leve med noen av de vanligste psykiske lidelsene i dagens samfunn.

  • “Storyteller” – Spill deg til innledning, vendepunkt og avslutning

    “Storyteller” – Spill deg til innledning, vendepunkt og avslutning

    Opplev noen av historiens største fortellinger på en helt ny måte. Bruk innsikt og klokskap til å gjenfortelle dem – eller eksperimenter med dem for å lage noe helt nytt. I prosessen får elevene god anledning til å bli kjent med fortellingene samtidig som de kan reflektere over hvordan disse er bygget opp, og så bruke det når de skrive egne historier.

  • “Among the Sleep” – En vond oppvekst sett gjennom øynene til en to-åring

    “Among the Sleep” – En vond oppvekst sett gjennom øynene til en to-åring

    “Among the Sleep” er et norskutviklet spill hvor man tar på seg rolle som en to år gammel gutt utsatt for omsorgssvikt. Spillet er interessant særlig til barne- og ungdomsarbeiderfaget i videregående skole, men også til samfunnsfag, KRLE/RE og engelsk både i ungdomsskolen og videregående skole. ❤️

  • “Lost in Random” – Tilfeldigheter er ikke så tilfeldige

    “Lost in Random” – Tilfeldigheter er ikke så tilfeldige

    “Onecroft… a small village populated entirely by people who have never once been dealt a fair hand.” Velkommen til “Random”, et kongedømme der alles skjebner er styrt av dronningens magiske terning. Bli med på en reise inn en verden og et dataspill tilsynelatende styrt av tilfeldigheter. Trekk tilfeldige linjer fra matematikk, til samfunnsfag, via KRLE/RE og innom naturfag – og til slutt spillmekanikk i analoge (og digitale) spill.

  • “Flower” –  Forfatterens intensjon

    “Flower” – Forfatterens intensjon

    Vinden blåser gjennom gresset og tar med seg vakre kronbladet i mange ulike farger. Bladene flyr gjennom ulike landskap og du må samhandle med og endre miljøet underveis for å finne balanse og harmoni (og veien videre). Spørsmålet i dette undervisningsforslaget er: Hva er det spilleskaperne vil at du skal sitte igjen med og hvordan gjør de det?

  • “FAR: Lone Sails” – En ensom reise i gamle landskap

    “FAR: Lone Sails” – En ensom reise i gamle landskap

    Et ensomt landskap. Rester av en stolt sivilisasjon. Et fartøy og en reisende på vei til et ukjent sted. La deg inspirere av reisen og landskapene, og bruk det som utgangspunkt til en tekst om det du ser på veien.

  • “Runo” – Stories makes the past and the present come alive

    “Runo” – Stories makes the past and the present come alive

    Bli med på et besøk til den gamle familiehytten og opplev en magisk og mystisk midtsommerkveld. “Runo” er et oppdiktet finsk folkeeventyrspill, fylt med referanser og troper elever kan kjenne igjen fra moderne serier, filmer, spill og litteratur. ❤️

  • “GRIS” – Dataspill, sorg og kunst og håndverk i vakkert samspill

    “GRIS” – Dataspill, sorg og kunst og håndverk i vakkert samspill

    Frasen “dataspill er kunst” nevnes med jevne mellomrom i diskusjoner om dataspill, og “GRIS” er et godt eksempel på hva det kan være. “GRIS” er ikke bare et dataspill. Det er bokstavelig talt et kunstverk. Det er et vakkert akvarellmaleri du har det privilegiet å kunne spille med. At det også er et kunstverk om en reise gjennom sorg gjør det ikke mindre spennende. “GRIS” er fortellingen om en jente som som gjennom ulike stadier av sorg, og som bringer farger tilbake i livet. Dette er et perfekt spill for elever i faget kunst og håndverk eller kunstfag generelt.

  • “Kind Words” – Å skrive vennlige ord til andre…

    “Kind Words” – Å skrive vennlige ord til andre…

    …og å skrive noe om hva en selv er bekymret for. Det kanskje å tøye det noe å si at “Kind Words” er et skrivespill, men det er i høyeste grad et sted hvor du må velge noe, gjøre det og oppleve konsekvensene av det. Det er også sjelden å finne et spill som så sterkt oppfordrer deg til å være positiv og å bokstavelig talt hjelpe andre.

Kategorier