Undervisningsforslaget er skrevet av Odin Nøsen og delt med Creative Commons BY-NC-SA.

I «Baba Is You» må du endre reglene for spillet mens du spiller. På hvert brett er reglene lagt inn som blokker du kan skyve på og på den måten endre hvordan hele brettet fungerer – og vinne brettet. Her gjelder det å tenke ut snedige løsninger på en rekke ulike utfordringer. Kanskje «FLAG IS WIN» ikke alltid er den rette måten å vinne brettet på.

Om spillet

Spilleren kontrollerer karakteren «Baba». Hvert brett inneholder ulike blokker som kobles sammen til en regel. Det begynner med objekter på brettet, for eksempel Baba selv, målflagget, vegger, lava osv. Så kommer det en operatør, som vanligvis er «IS» og «AND». Til slutt kobler du på egenskaper til objektet. «YOU» gjør at objektet blir deg som spiller spillet, «PUSH» gjør at du kan skyve objektet rundt på brettet, «STOP» gjør at du ikke kan bevege dem eller gå gjennom dem, «WIN» gjør at objektet er målet for brettet og så videre.

Målet med hvert brett er at spilleren skal nå målet ved å manipulere disse blokkene for å lage eller endre «regler» som spillet oppfører seg etter. For eksempel kan målet endres ved å flytte «IS»- og «WIN»-blokker til et annet objekt, og spilleren kan bevege seg gjennom objekter ved å fjerne «STOP»-egenskapen fra dem. Noen brett kan tvinge bestemte regler ved å plassere blokkene i et hjørne, slik at de ikke kan flyttes.

Spillet har over 200 brett som eksperimenterer med spillmekanikken på en rekke ulike måter, som krever at spilleren forstår og kan manipulere reglene i spillet og tenke ut nye måter å få tingene i spillet til å interagere.

Trailer
Løsning på alle brett (ikke bruk denne)

Undervisningsmål

Kompetansen du trenger for å lykkes i «Baba Is You» er å kunne se mulighetene innenfor gitte rammer. Denne kompetansen finner du igjen i fag som matematikk og programmering. Utfordringene i spillet kan gi konkrete og reelle erfaringer om hvordan forutsetninger i logiske uttrykk fungerer i praksis, innenfor rammene i et spill. Og det trener deg veldig i å tenke «utenfor boksen».

Matematikk har, både i grunnskole og videregående skole, kjerneelementene «Utforsking og problemløysing» og «Resonering og argumentasjon» hvor dette spillet kan være både en innledning til ulike tema og et verktøy på veien.

I valgfaget «Programmering» på ungdomstrinnet er det også flere kompetansemål hvor spillet kan gi elevene utfordringer hvor de trenger aktuell kompetanse i faget for å løse oppgavene.

Slik kan du gjøre det

Dette undervisningsforslaget tar utgangspunkt i helklassespilling, men det er rimelig enkelt å overføre til et klasserom hvor hver elev kan spille på hver sin enhet (eller i små grupper på 2-3 elever). Fordelen med helklassespilling er at du trenger bare én utgave av spillet og én maskin å spille det på.

Start spillet på storskjerm og kjør innledningen til det første brettet. Vis elevene hvordan spillet virker. Forklar de fire reglene som er satt når brettet starter. Flytt litt rundt på de blokkene som er på det første brettet og vis (og forklar) hva som skjer når reglene endres. (Prøv gjerne «WALL IS YOU»!)

Så er det elevene sin tur. Sett elevene i små grupper på 2-4 elever. Ta opp neste brett på storskjermen og la elevene komme med forslag til hvordan dette brettet skal løses.

Om du har anledning til det kan det være en god ide å strømme bildet fra storskjermen til elevenes maskiner (om de har det) via Google Meet, Zoom eller Microsoft Teams (eller Jitsi). Da kan elevene enklere studere detaljer på skjermen for å se hva som kan være gode løsninger. Når en gruppe har et forslag til en løsning kan de få komme opp til storskjermen og prøve ut løsningen sin. Nullstill brettet om elevene ikke klarere å løse brettet slik de hadde tenkt.

Når en gruppe har vist løsningen på brettet kan det være lurt å ta en rask oppsummering i klassen om hvordan det ble løst, siden det ikke alltid er alle elever som får med seg hva som egentlig skjedde. Etter det er det å gå videre til neste brett.

Hvis det hele tiden er samme gruppe som kommer med forslag som virker, må du passe på å la andre få prøve seg også.

De første 7 brettene bør gå greit, men… «Baba Is You» er vanskelig når du kommer forbi det første området. Du må tenke veldig utenfor boksen for å løse flere av brettene. I stedet for å gi opp og sjekke ut løsninger på nettet kan du heller la klassen prøve et annet brett. Spillet handler om å øve opp «å tenke utenfor boksen»-muskelen, så la elevene trene på det før du lar dem se løsningen på nett. Gjør et poeng ut av det er juks å sjekke løsninger på Internett akkurat mens dere spiller, fordi da forsvinner noe av meningen med spillet. En sjekk på YouTube er greit om alle står fast (inkludert deg) og dere har gjort det en stund, og det ikke er noen flere brett dere får til. Da kan dere ta kikk på en løsning gi de fleste i klassen en aha-opplevelse som de kommer til å huske til neste brett.

Dette trenger du

«Baba Is You» er tilgjengelig for Windows, macOS, Linux og Switch. PC-utgavene er tilgjengelig både på Steam, HumbleBundle og itch.io. De to siste spillportalene tilbyr også en DRM-fri utgave av spillet som du kan legge over på en minnepinne og spille det direkte fra denne.

Du trenger en maskin å spille spillet på i klasserommet på storskjerm og det kan godt være en helt vanlig Windows-maskin, fordi spillet krever svært lite av maskinvaren.

<TEKNISKPRAT>
Det er også mulig å spille «Baba Is You» på en Chromebook, hvis du har tilgang til den DRM-frie utgaven av spillet. Da må det være mulig å kjøre linux-programmer på Chromebooken, så kanskje ansvarlig i kommunen må åpne det opp. Last ned filen BIY_linux.tar.gz på den aktuelle Chromebook (eller del den til elevene). Så må de åpne «Filer» på Chromebooken og trekke BIY_linux.tar.gz fra «Nedlastinger»/»Google Disk» og over til «Linux-filer». Vent til filen er kopiert. Start linux-vinduet på Chromebooken og skriv følgende kommando tar -zxvf BIY_linux.tar.gz. Da pakkes spillet ut til mappen "Baba Is You". Skriv kommandoen cd "Baba Is You" og så kommandoen bash run.sh – og du er i gang!
</TEKNISKPRAT>

Tips, idéer og forslag

Spill deg gjennom så mange brett du klarer selv. Elevene kommer til å stå fast på de 7-8 første brettene og da er det greit om du raskt kan gi dem et lite tips om hvordan de kommer videre (noen av de første brettene er små lurebrett!).

Utvikleren har også laget et program hvor du kan lage nye brett som du kan utfordre andre med – https://hempuli.itch.io/baba-is-you-level-editor-beta

Hvis du spillet «Baba Is You» på Switch eller har en trådløs kontroller til Windows, så kan det å sende rundt kontrolleren være en god måte å få gruppene til å vise forslagene til løsning – uten at det blir mye vandring i klasserommet.

Du kan selvfølgelig også ta en kikk på «Human Resource Machine«, hvis du vil ha et mer strukturert spill innenfor temaet koding.

Spillpedagognivå – Middels
Teknisk middels – Spillet må kjøpes, lastes ned og installeres. Det fungerer godt på en vanlig datamaskin.
Didaktisk komplisert – Koblingen mellom spillet og mål i læreplanen går via refleksjoner rundt spillmekanikken og hvor «sidelengs» de klarer å tenke. Det kan være utfordrende å få elevene til å prøve ut nye løsninger når de tidligere ikke virker.
Spillmekanisk middels – Hele spillet handler om å utnytte den annerledes spillmekanikken. Elevene skjønner raskt grunnidéen, men det blir raskt svært komplisert etter 7-8 brett.