Det er mange undervisningsforslag i banken. For å gjøre det lettere for deg å finne det du vil ha kan du krysse av ulike kriterier for hva du leter etter til høyre på skjermen. Du kan velge fag, aldersgruppe, plattform og noen spesialsøk.
Hvis du krysser av for flere kriterier får du opp svar som passer alle kriteriene du har valgt. Så hvis du krysser av engelsk og 5.-7. trinn vil du få spill som hører til engelsk og 5.-7. trinn, ikke engelsk eller 5.-7. trinn.
Øverst i faglisten er det mulig å velge “LK20 – på tvers av fag”, som er forslag der læremål er knyttet til tematikk som er på tvers av alle fag. Dette kan for eksempel være samarbeid, folkehelse og andre tema som ikke direkte hører til et fag, men som en inne i læreplanen.
Alle forslag merket med ❤️ er delt fritt med Creative Commons.
Det er også lagt inn noen “spesialkriterier” til slutt:
- “Creative Commons” er undervisningsforslag som er fritt tilgjengelig for alle (med og uten bruker) under lisensen Creative Commons BY-NC-SA, og som du kan dele med hvem du vil.
- “DRM-frie spill” er DRM-frie spill som kan installeres på og spilles fra en minnepinne, og hvis du liker den ideen så er det greit å vite hvilke spill det gjelder.
- “Gratis spill” er spill som er gratis eller hvor du kan laste ned en demo-utgave som er tilstrekkelig til bruk i undervisning (ikke nødvendigvis et gratis undervisningsforslag).
- “Helklassespilling” er spill som egner seg godt til å spille på storskjerm i klasserommet sammen med hele klassen. Det er et godt utgangspunkt for å komme i gang med dataspill i klasserommet, siden du ikke trenger mye utstyr for å starte opp det spennende arbeidet.
- I kategorien “Spillpedagognivå” er alle opplegg kategorisert etter hvor enkelt eller vanskelig det er å ta dem i bruk ut fra tre ulike perspektiv: teknisk, didaktisk og spillmekanisk. Enkelt betyr at alle kan få det til uten forkunnskaper. Middels betyr at du må sette deg litt inn i hvordan det gjøres. Komplisert betyr at du bør ha gjort det før og være trygg på det før du setter i gang, eller det vil i det minste være en utfordring du ønsker å ta på deg.