Det første du gjør uten å si så mye til publikum er å dempe lyset, skru opp lyden og fyre løs denne traileren for «God of War – Ragnarök» på storskjerm dundrende ut over publikum.
«God of War – Ragnarök» er et action-adventure spill, spilt i tredjeperson. «God of War» er en merkevare som har eksistert helt siden siden PlayStation2-tiden i begynnelsen av år 2000. I 2018 ble det gjort en retenkning av serien med spillet «God of War» som var et nytt spill med en helt ny innpakning. Det nye i serien foregår i kjente omgivelser, med gjenkjennelige karakterer som Odin, Tor med hammeren, Fenrisulven og flere. Ragnarök er en del av en trend der film, serier og dataspill de siste årene er plassert i skandinaviske omgivelser og kultur (og med ikke engelskspråklige bokstaver i tittelen).
Dette spillet er det mange som har gledet seg til, og det befinner seg på toppen av det som kan skapes av spill, rent teknisk. «God of War»-utgaven som kom ut i 2018 omsatte for 5 milliarder kroner. Det er derfor knyttet stor spenning og «hype» til om dette spillet lever opp til forventningene.
Tematikk og spillmekanikk
Selv om spillet er ansett å høre til kremen av dataspill er det på mange måter nokså stereotypisk. Du skal sloss seg gjennom en horde av fiender, store og små, til man til slutt når et klimaks, og underveis er det store eksplosjoner, vold, høyt tempo og et banalt hevnmotiv som drivkraft i fortellingen. Selv om spillserien har vært ultravoldelig og enkel, trakk reintroduksjonen av spillserien frem et dypere lag av mening i hva det vil si å ha ansvaret for et barn.
Flere av disse store megaspillene er rimelig begrenset i hva du kan utforske, fordi spillet presenterer deg ofte bare for en bestemt reise gjennom spillet.
Audio-visuelle virkemidler
Spillet har ett av de største budsjettene spill kan ha, med dertil produksjonskostnad og -kvalitet, og det synes. Det er detaljerte og realistiske teksturer og skikkelser, hifi-lyd, orkestrert musikk og kjente skuespillere låner stemmen sin til ulike roller. Et nytt fenomen er at skuespillere som spiller karakterer også ser ut som skuespilleren selv i spill, for eksempel Norman Redus i Death Stranding og Keanu Reeves i Cyberpunk 2077.
Ble det nevnt at det er mange eksplosjoner og mye lyd?
Men spillet er, selv om det befinner seg på toppen av det som kan produseres av spill rent kostnadsmessig, ganske uoriginalt hvis du ser på historien og det estetisk. Dette er spillenes variant av superheltfilmer – underholdende, men kanskje ikke stor kunst.
Potensialet til dataspill som kunst- og kulturutrykk er langt rikere enn det som ofte blir fremstilt i de mest kommersielle dataspillene. Vi skal derfor se på noen titler som også befinner seg innenfor mainstream, men har en annen tilnærming til hva et dataspill er og hvordan fortellinger kan formidles.