Logo til spillet GRIS.

«GRIS»

Kategorier:

Stikkord:

Logo til spillet GRIS.

«GRIS» er et plattformspill der du styrer en ung jente gjennom en ødelagt verden. Gris er en ung jente som kjemper med å håndtere en smertefull opplevelse i livet sitt. Hun er sårbar og skjør, men reisen gjennom spillet hjelper henne å utvikle nye evner og styrke. Spillet er en reise gjennom fem ulike stadier av sorg, og viser dette både gjennom estetiske virkemidler og spillmekaniske grep.

I spillet må du løse enkle gåter, men mye handler om å oppdage alt som finnes i de ulike verdenene Gris må komme gjennom.

I motsetning til en del spill er det ingen dialog eller tekst i «GRIS». Spillet er historiedrevet, men gjennom metaforiske og audio-visuelle virkemiddel.

Spillet har aldersanbefalingen PEGI7. Det er noen skumle sekvenser med et skyggevesen som vil skade Gris, og yngre spillere vil kunne synes dette er skummelt og ubehagelig (som også voksne spillere kan synes!).

Tematikk og spillmekanikk
Temaet i spillet er å håndtere sorg og sorgprosessen. De fem stadiene i sorgprosessen blir vist gjennom fem ulike verdener i spillet. I det første brettet, sjokkstadiet, kan det se ut som har mistet noen som betyr mye for henne (om det er moren, en kjærest eller henne selv, skal vi la stå åpent!) og føler seg fortapt. Hun prøver å springe/handle, men ramler. Dette er en interaktiv måte å vise hvordan det kan være å håndtere sorgen.

Senere i spillet kan Gris endre seg selv, og for eksempel bli en sterk firkant, som symboliserer utvikling og mestring i sorgprosessen. Gris blir også forfulgt og angrepet av et mørk vesen som endrer form i ulike deler av spillet. Dette vesenet vil hindre Gris i å komme videre på reisen hennes og dra henne inn i en verden som bare er mørk og tom.

I tillegg til tap og sorg, utforsker «GRIS» også temaer som identitet, selvoppdagelse og kraften til kunst å kommunisere og uttrykke følelser. Spillets fantastiske visuelle design og spillmekanikk inviterer spillere til å reflektere over sine egne følelser og opplevelser, og å finne mening og trøst i møte med motgang.

Det er viktig å merke seg at spillet ikke har en direkte forklaring på hvordan en sorgprosess foregår, men er et kunstnerisk utrykk for denne reisen.

Audio-visuelle virkemiddel
I spillet blir fortolkningen av sorgprosessen også formidlet gjennom ulike estetiske virkemidler. Verden begynner uten farger og bare med enkle streker. Etter hvert som Gris kommer lenger ut i fortellingen blir verden mer kompleks og får flere farger. Den visuelle utformingen av spillet kan likne en akvarell, som kan være luftig og sart, akkurat som tematikken i spillet.

Vesenet som vil ødelegge for Gris er utformet som en flytende uformelig helsvart flekk som endrer form til ulike marerittliknende vesener, og er både skummelt, ekkelt og dramatisk til tider.

Sang (og musikk) spiller en sentral rolle i fortellingen og spillet. Både lyd og musikk er også tett knyttet opp mot tematikken og er, som bildet, både sart, trist, vakkert og dramatisk.

Aktuelle spillkinodeler
Gi elevene en kort forklaring om hva som skjer i «GRIS» før de begynner spillingen, slik at det er rammet inn når de spiller. La en elev spille fra begynnelsen til de første fargene kommer inn i verden. Det er rundt 9 minutter inn i spillingen. Det er ingen særlige spillmekaniske utfordringer på veien dit.

I etterkant er det mulig å snakke med elevene om hva de tenker at spillet vil formidle i åpningssekvensen.

Spill fra begynnelsen til hånden der verden får rød farge.
Hele sluttsekvensen kan spilles som en film (rundt 4 minutter).