
«Bioshock» er et spill fra 2007 og ett av spillhistoriens større og viktigere spill. Det er et førstepersons skytespill satt i en fantastisk undervannsby. I byen utspiller det seg en mørk historie om misbruk av kirurgi og genterapi, og hva som skjer når et samfunn utvikler seg med en maktgal person i kontroll. Spillet er en uvanlig kombinasjon av en rik verden med en kompleks fortelling, satt i et skytespill som krever raske reaksjonsevner – og mye springing.
Spillet begynner med en flyulykke nær et forlatt fyrtårn midt i havet. I fyrtårnet er det en hemmelig inngang til Rapture, en undervannsby bygget av et fanatisk geni for hans tilhengere på 1930-tallet. Utopia har imidlertid gjennomgått noen endringer siden unnfangelsen og er nå et dystopisk mareritt fullt av galne mordere, som ble gale av deres konstante misbruk av ADAM, et serum utviklet for å gi folket superkrefter.
Du må avdekke sannheten om Rapture og dens grunnleggere. Du vil også oppdage skumle små jenter beskyttet av massive roboter, som du kan redde ved å ødelegge ADAM inni dem eller drepe dem og høste ADAMet for å drive plasmidene dine. Hva du velger vil bety mye for hvordan spillet utvikler seg.
Spillet er et ambisiøst og voldelig skrekkspill som kombinerer zombier, science fiction, ikonisk musikk fra 30-tallet og Art Nouveau og Art Deco kunst og arkitektur.
«Bioshock» fikk en oppfølger i «Bioshock 2» hvor du kunne spille som Big Daddy, men som ikke ble noen suksess. I 2013 kom «Bioshock Infinity», som tok serien til nye høyder (bokstavelig talt).
Tematikk og spillmekanikk
Tematikker i spillet er stormannsgalskap, dystopier, utopier, visjoner og galskap. I bunn ligger det også en fortelling om hvem du vil være i møte med denne verdenen som har gått helt av hengslene. Valget står mellom omtanke eller vold.
Spillet er også et godt arbeid kunsthistorie fra perioden Art Nouveu og Art Deco, med tilhørende musikk fra 30-tallet og hvilke tanker som verserte i samfunnet på den tiden. Tanker som la grunnen for fascismen og nazismen på 30-tallet er også tatt med i narrativet i spillet.
Spillet er spillmekanisk et first-person-shooter, men med mange nye elementer som utviklet sjangeren videre. Du må modifisere DNAet i deg selv, slik at du får overmenneskelige egenskaper. Dette må du velge hvordan du vil bruke i møte med det mislykkede utopiaet en gal mann har skapt på havets bunn.
Audio-visuelle virkemidler
Spillet var i 2007 kjent for hvordan det brukte kunst og arkitektur som utgangspunkt for verdenen spillet foregår i. Handlingen er satt til 1960, men Rapture, som undervannsbyen heter, ble skapt i 1930 og et et speilbilde av en svunnen tid hvor art nouveu og art deco rådet grunnen. Det er områder og sekvenser i spillet som er tatt rett ut av kunsthistorieboken om denne perioden. Musikken er også valgt ut med omhu fra denne tidsperioden. Alt dette speiler tilbake på hva skaperen av Rapture ønsket å få til.
I 2007 var også «Bioshock» det ypperste som kunne leveres av spillgrafikk, og det er laget en remaster av spillet i 2016 hvor grafikk, lyd og spillmekanikk er blitt overhalt til dagens standard.
Aktuelle spillkinodeler
Den mest aktuelle spillkinodelen er innledningen med flykrasjen, heisturen ned til Rapture og det første som skjer der før du kommer ut av heisen. I løpet av denne innledningen blir du kjent med med Andrew Ryan, skaperen av Rapture, og hans grandiose visjoner av hva han ønsket å skape.
Delen vi bruker i spillkino hører mer til kunstdelen enn spilldelen, fordi selve spillet har PEGI18 som aldersanbefaling og er til tider rått og brutalt. Spillkinoen stopper før den delen av spillet begynner, så her er det bare å nyte galskapen i skaperverket til grunnleggeren av Rapture. Men før du går ut av heisen, når du kommet ned, får du med deg en brutal smakebit av alt som har gått galt.
Denne spillkinodelen passer best som en innledning til en spillkino og du kan godt spille delen selv. Det er ingen valg som må gjøres og da heller ingenting publikum kan bidra med. Dette er en ren opplevelse. Bruk gjerne litt tid på å se deg om i tåret før heisen og rett etter at du er kommet ut av heisen. Spillkinodelen kan avsluttes etter at du har kommet ut av heisen.
I etterkant kan du snakke med publikum om hva Ryans tanker om hva han ville få til med Rapture minner dem om.