Undervisningsforslag

«If On A Winter’s Night, Four Travelers» – Fire dramatiske og voksne fortellinger

«A Death blow is a Life blow to Some
Who till they died, did not alive become —
Who had they lived, had died but when
They died, Vitality begun.» – Emily Dickinson

Livet er ikke alltid enkelt å leve og av og til våger noen spill å ta deg med på en reise som spill sjelden gjør.

«Patrick’s Parabox» – Å tenke utenfor boksen inne i boksen i boksen i boksen…

…eller noe slikt. Det er ikke lett å finne spill som viser hvordan kompetansebegrepet i læreplanen fungerer, og som gjør det uten at du trenger noen forkunnskaper overhode. Spillet passer for unge og gamle, kan spilles av alle og er enkelt å lære seg. Det som til slutt stopper deg er når du krysser grensen for din egen «forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning».

«Unpacking» – Et helt liv fortalt av ting i pappesker

Hva forteller ting du har hjemme om hvem du er? Gjennom enkle puslespill og noe hjemmedekorering inviteres du til å lage et hjem du vil bo i, samtidig som du får hint om livet til den som eier det du pakker ut. Gjennom åtte flyttelass opplever du nærhet og kjennskap til en karakter du aldri ser og en fortelling du heller ikke blir fortalt. «Unpacking» er et vell av muligheter for en spillpedagog – fra småskolen og ut videregående.

«Bad End Theater» – Tragedien vil ingen ende ta

«Behold, My Beautifully Tragic Tales!» – The Playwright
Velg hovedpersonen din og utforsk et vell av grusomme skjebner! Opplev samme fortelling fortalt fra ulike perspektiver og hvor hovedpersonene gjør ulike valg du har satt for dem på forhånd. Hva må til for å finne hovedpersonenes sanne skjebne og kanskje overvinne tragedien? Her møtes språkfagene og KRLE/RE i spørsmålet om hva tragedien kan fortelle om oss mennesker.

Tre videoessay om dataspill i Den kulturelle skolesekken

På konferansen «Spilltanken II» 13. januar 2022 fikk jeg lov til å bidra med med tre videoessays om dataspill i Den kulturelle skolesekken. Jeg endte opp med følgende titler – «Kunst, kultur og kompetansemål», «Viktigheten av lyd» og «Oppleve og skape kunst i VR». Og alle tre videoessayene finner du her!

«Gorogoa» – En reise i gåter og bilder

«Gorogoa» er ikke bare et spill. Det er et kunstverk, som uttrykker seg selv gjennom sjelfulle, sjarmerende illustrasjoner og en særegen spillmekanikk. Men hva kan du bruke et elegant tenkespill med en nesten ugripelig rammefortelling til i skolen? Vel… det er faktisk noe av jobben med dette undervisningsforslag nummer 101 på Spillpedagogbanken.

«Sabel» – Et antropologisk studie av et rite

Overgangsriter spiller en sentral rolle i alle kulturer. Hva skjer når et dataspill bruker et fiktivt rite som utgangspunkt for hele spillet? Jo, du får en spennende innledning i spillet som har så mye innhold og bakgrunnsstoff, uten å være helt tydelig på hva det fører til, at du kan bruke det som en god innfallsvinkel til å reflektere over egne og andres helt reelle overgangsriter. Og hva er det med de der maskene alle har i spillet?