Hvelvet med eksterne godbiter

Bøker

Bøkenes tid er ikke over – selv ikke de om digitale ting som f.eks. dataspill.

Spillpedagogikk
Av Jørund H. Skaug, Aleksander Husøy, Tobias Staaby og Odin Nøsen

Spillpedagogikk er skrevet spesielt med tanke på studenter i lærerutdanningen og lærere og skoleledere som er nysgjerrige på å komme i gang med, eller som allerede bruker dataspill i undervisningen. Boken kan også leses av alle som er opptatt av teknologi og læring.

Alle kan spille
Av Martin Bergesen

«Alle kan spille» er for alle som ikke falt i spillgryta da de var små, for alle som måtte være nysgjerrige på hva de har gått glipp av, for foreldre som lurer på hva ungene driver med og for alle som føler seg utelatt fra et av vår tids viktigste kulturuttrykk.

What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy
Av James Paul Gee

«What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy» av James Paul Gee er en av standardbøkene om dataspill og undervisning. Du er ikke nødt til å være enig med alt han skriver, men han har noen svært gode perspektiver på hva som gjør spill til læringsmotorer og rammer inn hvordan du kan se på hva kunnskap, ferdigheter og læring faktisk er.

Interessante ressurser ute på verdensveven

www.spillpedagogene.no
Dette er de originale Spillpedagogenes digitale oppholdssted på verdensveven. Her finner du en rekke interessante ressurser og kanskje lenker til podcasten «Spillpedagogene – en podcast om spill og digital kultur».

NTNU: MOOC12 – Spillbasert læring – learing by doing
Magnus Sandberg og Andreas Krokan har laget en MOOC for deg som vil lære mer om hvordan du kan ta i bruk dataspill i undervisningen. Kurset gir deg en praktisk erfaring med spillbasert læring ved at det støtter deg i å legge opp, gjennomføre og evaluere et faktisk spillbasert læringsopplegg i din egen undervisning. Denne erfaringen danner basis for teoretiske og metodiske perspektiver som blir tatt opp i kurset. Og det er gratis! Kurset startet første gang 1. september 2020 og det blir spennende å se om det fortsetter som et fast kurs fremover.