«Mini Metro» – Å planlegge T-baner er både morsomt og komplisert

Du trenger ikke tunge og kompliserte spill som «SimCity», «Cities: Skyline» eller «Transport Tycoon» for å lære hvordan du utformer gode kollektivsystemer i en by. Det holder med «Mini Metro» – et enkelt, morsomt og vanedannende spill, som fungerer på alle plattformer, og i nettleser. Det du trenger å lære deg for å lykkes i spillet er tilfeldigvis også det byplanleggere trenger å forstå om kollektivsystemer (men ofte ikke gjør!).

«Wait! Life is Beautiful!» – Selvmord som utgangspunkt for et dataspill

Et dataspill om selvmord?! Kan det overhode fungere på en meningsfull måte? Her er nok tilbakemeldingene mange og delte, men «Wait! Life is Beautiful!» gjør en hederlig innsats. Spillet er noe så utfordrende som en interaktiv psykologisk thriller om selvmord, med en god porsjon sort humor. Det er en fortelling om et tomrom i sjelen, og om å lette etter og å miste meningen med livet i et forsøk på å redde seg selv og andre. Hvem skal kunne mene noe om ett liv er bedre enn et annet? For alle liv er vakre… er de ikke? Men kan en interaktiv rammefortelling, sort humor (som er morsom!) og litt ufarliggjøring ved påminnelser om at dette er fiksjon virkelig si noe viktig om temaet selvmord, eller blir det spillet selv og det som det forsøker å gjøre som blir det viktige å snakke om?

«Among Us» – Å snike seg til bedre argumenterende tekster

I «Among Us» må elevene sette frem påstander, lytte til motargumenter og nå en konklusjon – egenskaper de også trenger når de skal skrive eller fordype seg i en argumenterende tekst. Få en snikinnføring i hvordan du kan bruke spillet praktisk i ditt klasserom – og det fungerer godt både i fysiske klasserom eller når elevene sitter på hjemmeskole.

«GeoGuessr» – På en vei et sted i verden

Verden er et forbausende stort sted. Tenk om du plutselig stod i veikanten ett eller annet sted i verden uten å ha en anelse om hvor du er. Hvordan skal du finne ut hvor du er? Hva skal du se etter? Her er det viktig å kunne bruke alt du vet om verden fra språk til vegetasjon (og trafikkregler), og sammen i gruppen må du samarbeide godt for å finne det ut raskere enn den andre gruppen du konkurrer mot.

«It Goes On» – Umyndiggjøring som spillmekanikk

I de fleste spill er “level up” en kjent frase. Man “levler opp”, blir flinkere og får bedre våpen, egenskaper eller powerups som hjelper deg å spille spillet. Men hva om man snur om på det? Hva om man “levler ned”, i den forstand at spillet blir vanskeligere å spille fordi du får færre egenskaper? «It Goes On» er et slikt spill.