• “Bury Me, My Love” – Fortellinger fra en flyktningreise

    “Bury Me, My Love” – Fortellinger fra en flyktningreise

    Dataspill om krig er ikke uvanlig, men “Bury Me, My Love” gjør en ny vri og ser det hele fra et flyktningperspektiv, i tillegg til noen spennende spillmekaniske grep. Nour flykter fra Syria til Europa. Alt blir fortalt via mobiltelefonen til ektefellen, som ble igjen hjemme. Det er en både oppløftende og hjerteskjærende fortelling, og du vet ikke hvordan den ender.

  • “Pico Park” – Samspilling, kommunikasjon og samarbeid på speed

    “Pico Park” – Samspilling, kommunikasjon og samarbeid på speed

    Trenger elevene et krasjkurs i kommunikasjon og samarbeid? La 10 elever spille “Pico Park” samtidig på samme maskin på storskjerm i klasserommet og se hva som skjer.

  • “StoryTeller” – Hvordan lage 20 000+ fortellinger og noen til

    “StoryTeller” – Hvordan lage 20 000+ fortellinger og noen til

    Har du noen gang strevet med å komme på en god fortelling? Her er en liten gratis perle som viser hvordan du med en enkel oppskrift kan lage nesten uendelig med (ofte rare) små fortellinger. ❤️

  • “Journey” – Heltens reise

    “Journey” – Heltens reise

    En stjerne faller til jorden et sted midt i ørkenen, og det reiser seg en liten kuttekledd skikkelse. Du går opp en liten bakketopp og i det fjerne skuer du et enormt fjell, samtidig som musikken sveller opp og spillets eneste tekst vises over fjellet – “Journey” – før musikken trekker seg tilbake og teksten forsvinner. Da er det bare deg og reisen igjen. Du og den lille skikkelsen skal ut på en reise med et tydelig mål, men uten at du vet hvorfor du skal dit. Det er en fortelling fortalt uten tekst eller ord, men gjennom musikk, lyd,…

  • “Wait! Life is Beautiful!” – Selvmord som utgangspunkt for et dataspill

    “Wait! Life is Beautiful!” – Selvmord som utgangspunkt for et dataspill

    Et dataspill om selvmord?! Kan det overhode fungere på en meningsfull måte? Her er nok tilbakemeldingene mange og delte, men “Wait! Life is Beautiful!” gjør en hederlig innsats. Spillet er noe så utfordrende som en interaktiv psykologisk thriller om selvmord, med en god porsjon sort humor. Det er en fortelling om et tomrom i sjelen, og om å lette etter og å miste meningen med livet i et forsøk på å redde seg selv og andre. Hvem skal kunne mene noe om ett liv er bedre enn et annet? For alle liv er vakre… er de ikke? Men kan en…

  • “Sunlight” – Fra flammen til lyset det stråler ut

    “Sunlight” – Fra flammen til lyset det stråler ut

    “Welcome. Are you sitting comfortably? Are you focused, and not thinking about whatever’s bothering you these days? I’m not here to test you, please relax. Let your thought come and go, and listen as they fade away in the distance. For better or for worse, this is where your life has brought you. Looking at a screen. Listening to me.” Slik begynner en underlig spillnovelle – hvor du reiser inn i en ukjent skog, veiledet av de viskende trærne.

  • “Burly Men at Sea” – Tre fiskere på nye eventyr

    “Burly Men at Sea” – Tre fiskere på nye eventyr

    Et eventyr om tre store, skjeggete fiskere som tar fri fra hverdagsslitet for å søke spenning og nye opplevelser. Du er både historieforteller og veiviser, og skaper flere originale fortellinger som begynner der den forrige sluttet. Det er et flott utgangspunkt for elevene til å gjenfortelle eventyr og å skrive nye.

  • “If Found…” – Om å høre til

    “If Found…” – Om å høre til

    “If Found…” er et spill om å lete etter hvor du hører til. Den 31. desember 1993 ødelegger Kasio dagboken sin i de smuldrende ruinene av et herskapshus på Achill Island i Irland. Alt leder til denne kvelden når et sort hull vil ødelegge hele verden. Hvor kom det fra? Finnes det en måte å stoppe det på? Spillet forteller historien om når Kasio kommer hjem fra universitetet i Dublin, konflikten med familien hennes, vennene hun får og utfordringene hun må gjennom. Ellers inneholder spillet pinlige forelskelser, planeten Jupiter, mye kyssing, en punkekonsert, forvirring, lykke, en søt hund og et…

  • “Florence” – En fortelling om kjærlighet opplevd gjennom 20 minispill

    “Florence” – En fortelling om kjærlighet opplevd gjennom 20 minispill

    Eller minispill som narrative forsterkere. Florence Yeoh er 25 år og hun føler at livet har gått i stå. Det er en uendelig repetisjon av arbeid, søvn og alt for mye tid på sosiale medier. En dag møter hun cellisten Krish som forandrer hele hennes syn på verden. Opplev hvert steg av Florence og Krish sitt forhold gjennom en rekke minispill – fra flørting til krangling, til det å hjelpe hverandre og å vokse fra hverandre.

  • “Shady Part of Me” – Jeg og meg leter etter utgangen

    “Shady Part of Me” – Jeg og meg leter etter utgangen

    “There once was a girl who was trapped in dark With naught but her shadow for company. A journey to escape she did embark and her shadow followed distrustfully.” Bortsett fra at “Shady Part of Me” er et kunstverk som må oppleves, så viser det også hvordan et narrativ kan gjennomsyre absolutt alle elementer i et dataspill. Kan det i tillegg si noe om hva strukturell dissosiasjon er og hvordan det behandles?❤️

Kategorier