• “GeoGuessr” – På en vei et sted i verden

    “GeoGuessr” – På en vei et sted i verden

    Verden er et forbausende stort sted. Tenk om du plutselig stod i veikanten ett eller annet sted i verden uten å ha en anelse om hvor du er. Hvordan skal du finne ut hvor du er? Hva skal du se etter? Her er det viktig å kunne bruke alt du vet om verden fra språk til vegetasjon (og trafikkregler), og sammen i gruppen må du samarbeide godt for å finne det ut raskere enn den andre gruppen du konkurrer mot.

  • “Passage” – Et helt liv på 5 minutter

    “Passage” – Et helt liv på 5 minutter

    Hva er meningen med livet? Går livet bare én vei? Kan du velge en annen vei? Eller bare til en viss grad? Hvordan gikk det med den veien du valgte? I løpet av 5 minutter utfordrer dette lille spillet deg til å reflektere over slike spørsmål igjen og igjen og igjen.

  • “We Become What We Behold” – Vi former verktøyene våre, og så former verktøyene oss

    “We Become What We Behold” – Vi former verktøyene våre, og så former verktøyene oss

    Hva skjer når en nyhet ender opp med å lage sin egen feedback-sløyfe der nye nyheter som bygger på den forrige nyheten igjen skaper nye nyheter som igjen skaper flere nyheter ad infinitum? Og hvorfor (og hvor!) skjer det?

  • “It Goes On” – Umyndiggjøring som spillmekanikk

    “It Goes On” – Umyndiggjøring som spillmekanikk

    I de fleste spill er “level up” en kjent frase. Man “levler opp”, blir flinkere og får bedre våpen, egenskaper eller powerups som hjelper deg å spille spillet. Men hva om man snur om på det? Hva om man “levler ned”, i den forstand at spillet blir vanskeligere å spille fordi du får færre egenskaper? “It Goes On” er et slikt spill. ❤️

  • “Spent” – It’s just stuff. Until you don’t have it.

    “Spent” – It’s just stuff. Until you don’t have it.

    …eller “Hvordan bli en spillpedagog på 15 minutter” ved hjelp av dataspillet “Spent”. Dette er et annerledes undervisningsforslag. Forslaget er i seg selv et undervisningsopplegg for deg, og forhåpentligvis får du flere gode ideer om hvordan du kan bruke spillet (og andre spill) i egen undervisning. For dem som har vært med på kurs hos noen av Spillpedagogene, så vil dette undervisningsforslaget antakeligvis være godt kjent – og nå kan du lokke andre lærere ut på glattisen. ❤️

  • “Please, Don’t Touch Anything” – Hvor galt kan det gå?

    “Please, Don’t Touch Anything” – Hvor galt kan det gå?

    Kollegaen din må en tur på do – og du blir alene igjen på kontrollrommet med en enkel beskjed “Ikke rør noe, være så snill”. Kan det være så vanskelig å ikke trykke på den store røde knappen? Hva galt kan skje?

  • “Kyle is Famous” – Og det er ikke uten grunn

    “Kyle is Famous” – Og det er ikke uten grunn

    Ta kontroll over talk show-verten Kyle i dette teksteventyret hvor han våkner opp til den viktigste dagen i hans karriere. Veiled Kyle gjennom 21 unike avslutninger, alle bestemt ut fra hva han har gjort og hvem han har truffet på, og hjelp ham til å gjøre dagen så vellykket som mulig. Han trenger deg. Vær snill med ham.

  • “The Democracy Times” – Presseetikk i 1933

    “The Democracy Times” – Presseetikk i 1933

    “Darling, we don’t want any more fake news about our business, is that right?” Hva eller hvem bestemmer hvilke nyheter som havner på forsiden i avisen din?

  • “What Isn’t Saved (will be lost)” – Hvilke minner ville du beholdt?

    “What Isn’t Saved (will be lost)” – Hvilke minner ville du beholdt?

    Zoe er en nevrobiolog som forsker på å vekke opp døde ved å bygge dem opp ved hjelp av minnene deres. Når kjæresten Sara dør, bruker Zoe denne eksperimentelle teknologien for å redde henne. Men det er ikke nok plass til å redde alle Saras minner. Du må velge hvilke som reddes, og hvilke som vil gå tapt.

  • “Osmos” – Spill deg til Newtons tredje lov

    “Osmos” – Spill deg til Newtons tredje lov

    “You’ve got to leave something behind (to go forward)” – Spill deg til Newtons tredje lov. Dette korte opplegget med læringsbasert spilling tar utgangspunkt i at elevene kan spille seg til kunnskap og erfaring om Newtons tredje lov – “Kraft er lik motkraft”.

Kategorier