Undervisningsforslag

«Euclidea» – Geometriske gåter uten viskelær og lysegrå kladdeark med hull i

«Euclidea» handler om å lage geometriske konstruksjoner med linjal og passer – men på en annen måte! Du trenger ikke å tenke på skygger av tidligere tegnede linjer, viskelærstøv, hull i tynne kladdeark eller nøyaktighet. «Euclidea» holder det rent og pent for deg. Samtidig er «Euclidea» et spill – et spill som verdsetter enkelhet og matematisk skjønnhet. Finn den mest elegante løsninger (den som krever færrest mulig operasjoner) og du får den høyeste poengsummen.
Creative Commons

«Superliminal» – Virkeligheten er slik du ser den

Noen gang tenkt over hvordan du kan la elever mestre utfordringer i «ukjente sammenhenger og situasjoner», som det står i kompetansebegrepet i det nye læreplanverket? Hva skjer når eleven må løse utfordringer i en verden ikke oppfører seg helt slik de kjenner den fra før? I «Superliminal» er virkeligheten slik du ser den – bokstavelig talt! Og det er et fabelaktig utgangspunkt for å bruke et dataspill i kunst og håndverk… og ellers.

«Dr. Langeskov, The Tiger, and The Terribly Cursed Emerald – A Whirlwind Heist»

Det er den varmeste sommeren noen sinne, og over hele Europa forsvinner verdifulle skatter. Museumsvakter låser opp skapene og ser at verdifulle artefakter er stjålet. Rike godseiere våkner opp og ser at dere uvurderlige malerier har forsvunnet fra veggene. Én ting er i alle fall klart – en mestertyv farer over kontinentet og politiet bare står der og klør seg i hodet. I dette 15 minutter lange spillet av Crows Crows Crows skal du løse mysteriet, fange tyven og redde juvelen… Men så er det ikke det dette spillet handler om likevel. Egentlig.

«Don’t Move» – Hva får deg til å fortsette å spille et spill du er lei av?

Hvor lenge orker du å spille et spill hvis eneste hensikt er å belønne deg for å spille spillet? Og hvorfor spiller du det så lenge? «Don’t Move» er et eksperiment med fokus på ninjaer, ludonarrativ dissonans og manipulering av spillerens vilje til engasjement.

«Don’t Move» er et eksperiment med et fokus på ninjaer, ludonarrativ dissonans (altså en konflikt mellom spillets fortelling og spillmekanikken) og manipulering av spillerens vilje til engasjement.
Creative Commons

«Plague Inc: Evolved» – Hva kan du lære av å utrydde alle mennesker på kloden?

Klarer du å lage en pest som dreper absolutt alle mennesker på jorden? Og hva lærte du av det? Plague Inc er en blanding av strategispill og en fryktelig realistisk simulator. Sykdommen din har nettopp infisert «Patient Zero». Nå er jobben å gjøre ende på menneskets historie med å utvikle en dødelig og global pest, samtidig som du tilpasser deg alt det menneskene gjør for å forsvare seg.
Creative Commons