• Spillmusikkens bruk og funksjon

    Spillmusikkens bruk og funksjon

    Når spilte du sist et dataspill? La du merke til musikken? Musikk er ofte en glemt bestanddel når vi tenker på dataspill. De fleste er nok ikke klar over at de har lyttet til mange timer med musikk når de har spilt gjennom et spill. Den er der – og den har ofte en viktig funksjon i spillet. Hvorfor ikke vise det til elevene?

  • “Inside” – En mørk og bisarr fortelling utfolder seg

    “Inside” – En mørk og bisarr fortelling utfolder seg

    Jaktet på og alene. En gutt blir trukket inn i et spindelvev av mørke hemmeligheter. Og du er gutten! “Inside” er en underlig fortelling med mange tolkningsmuligheter. Hva er det egentlig som skjer her? ❤️

  • “Minecraft” – Hellige bygninger forklart

    “Minecraft” – Hellige bygninger forklart

    “Minecraft” er den nye Lego-en, så hvorfor ikke bruke det til å bygge ting elevene trenger å forstå bedre hvorfor er bygget slik de er – og samtidig oppfylle mål i overordnet del og kompetansemål matematikk, kunst og håndverk og KRLE.

  • “Minecraft” – Lær samarbeid og målestokk

    “Minecraft” – Lær samarbeid og målestokk

    Hvis du først skal la elevene bygge noe i Minecraft – hvorfor ikke bygge noe elevene kjenner svært godt og som krever at de behersker konkret kompetanse i matematikk og kunst og håndverk? Du kjenner det også godt – det er rett og slett skolen din!

  • “Spaceflight Simulator” – To Infinity and Beyond!

    “Spaceflight Simulator” – To Infinity and Beyond!

    Til månen (og tilbake) er vanskelig nok! “Spaceflight Simulator” er det du tror. Det er en simulator for romferder – fra du bygger raketten til du forhåpentligvis kommer trygt tilbake. Det er kanskje på kanten å kalle dette et spill, men det har visse elementer – så det får gå. ❤️

  • “The Stanley Parable” – The end is never the end is never the end is never the end is never…

    “The Stanley Parable” – The end is never the end is never the end is never the end is never…

    The Stanley Parable prøver ikke å gi oss svaret på et spørsmål, det forsøker å få oss til å oppdage spørsmålene vi burde stille! The Stanley Parable er et oppdagelsesspill. Du spiller som Stanley – og du spiller ikke som Stanley. Du følger en historie – du følger ikke en historie. Du har valg – du har ingen valg. Spillet tar slutt – spillet tar aldri slutt. Selvmotsigelse følger selvmotsigelse og reglene for hvordan spill skal fungere brytes, og brytes så igjen og igjen. Denne verdenen er ikke laget for at du skal forstå den. Men mens du utforsker vil…

  • “Detroit: Become Human” – Er androider like mye verdt som mennesker?

    “Detroit: Become Human” – Er androider like mye verdt som mennesker?

    Har menneskeliknende roboter (androider) like stor rett til å bli behandlet med samme respekt som mennesker? Og har de en enda sikrere rett om de tror de har følelser? Men hva er en følelse?

  • “Proteus” – Du kan aldri komme tilbake

    “Proteus” – Du kan aldri komme tilbake

    Er det et spill, en novelle eller kanskje et dikt? Bli med på en oppdagelsesreise inn i en audio-visuell verden – som aldri er den samme, noen gang. ❤️

  • “Twine” – En tekstbasert spillmotor

    “Twine” – En tekstbasert spillmotor

    Noen ganger kan det være gøy å lage spill – også med tekst. Twine er en spillmotor for tekstspill – men det krever litt mot, pågangsvilje og inspirasjon for å få spennende ting gjort med disse verktøyene. Skriveglade elever kan gjøre mye kjekt her, og det kan også brukes i programmering valgfag.

Kategorier