• «Wait! Life is Beautiful!» – Selvmord som utgangspunkt for et dataspill

    «Wait! Life is Beautiful!» – Selvmord som utgangspunkt for et dataspill

    Et dataspill om selvmord?! Kan det overhode fungere på en meningsfull måte? Her er nok tilbakemeldingene mange og delte, men «Wait! Life is Beautiful!» gjør en hederlig innsats. Spillet er noe så utfordrende som en interaktiv psykologisk thriller om selvmord, med en god porsjon sort humor. Det er en fortelling om et tomrom i sjelen, og om å lette etter og å miste meningen med livet i et forsøk på å redde seg selv og andre. Hvem skal kunne mene noe om ett liv er bedre enn et annet? For alle liv er vakre… er de ikke? Men kan en…

  • «Sunlight» – Fra flammen til lyset det stråler ut

    «Sunlight» – Fra flammen til lyset det stråler ut

    «Welcome. Are you sitting comfortably? Are you focused, and not thinking about whatever’s bothering you these days? I’m not here to test you, please relax. Let your thought come and go, and listen as they fade away in the distance. For better or for worse, this is where your life has brought you. Looking at a screen. Listening to me.» Slik begynner en underlig spillnovelle – hvor du reiser inn i en ukjent skog, veiledet av de viskende trærne.

  • «Burly Men at Sea» – Tre fiskere på nye eventyr

    «Burly Men at Sea» – Tre fiskere på nye eventyr

    Et eventyr om tre store, skjeggete fiskere som tar fri fra hverdagsslitet for å søke spenning og nye opplevelser. Du er både historieforteller og veiviser, og skaper flere originale fortellinger som begynner der den forrige sluttet. Det er et flott utgangspunkt for elevene til å gjenfortelle eventyr og å skrive nye.

  • «Orwell: Keeping an Eye on You» – Storebror ser deg…

    «Orwell: Keeping an Eye on You» – Storebror ser deg…

    …men kanskje storebror ikke er så stor likevel, fordi du er storebror. Du må grave i innbyggernes digitale liv for å finne de ansvarlige for en rekke terrorangrep. Nettsider, blogger, chatter, SMSer, mobiltelefonsamtaler og private dokumenter på PCen gjøres tilgjengelig for deg. Men pass på – informasjonen du gir videre vil ha konsekvenser… også for deg.

  • «If Found…» – Om å høre til

    «If Found…» – Om å høre til

    «If Found…» er et spill om å lete etter hvor du hører til. Den 31. desember 1993 ødelegger Kasio dagboken sin i de smuldrende ruinene av et herskapshus på Achill Island i Irland. Alt leder til denne kvelden når et sort hull vil ødelegge hele verden. Hvor kom det fra? Finnes det en måte å stoppe det på? Spillet forteller historien om når Kasio kommer hjem fra universitetet i Dublin, konflikten med familien hennes, vennene hun får og utfordringene hun må gjennom. Ellers inneholder spillet pinlige forelskelser, planeten Jupiter, mye kyssing, en punkekonsert, forvirring, lykke, en søt hund og et…

  • Dataspill som sanselige opplevelser og estetiske uttrykk

    Dataspill som sanselige opplevelser og estetiske uttrykk

    Kan dataspill være gode opplevelser for elevene? Har disse opplevelsene en verdi i seg selv? Kan de brukes som et didaktisk grep i undervisningen? Og hvilke spill snakker vi egentlig om? Alt dette og mer til får du svar på i dette 20-minutters foredraget. ❤️

  • «Among Us» – Å snike seg til bedre argumenterende tekster

    «Among Us» – Å snike seg til bedre argumenterende tekster

    I «Among Us» må elevene sette frem påstander, lytte til motargumenter og nå en konklusjon, egenskaper de også trenger når de skal skrive eller fordype seg i en argumenterende tekst. Få en snikinnføring i hvordan du kan bruke spillet praktisk i din klasse, både i klasserommet eller om lærer og elever sitter på hjemmeskole.

  • «A Short Hike» – Skrivestarter, spillanalyse og folkehelse i samme spill

    «A Short Hike» – Skrivestarter, spillanalyse og folkehelse i samme spill

    Noen spill har et eller annet ved seg som gjør dem til noe spesielt. «A Short Hike» er ett av dem. Bli med den noe motvillige Claire på ferie til øyen Hawk Peak Provincial Park, og opplev den underfundige godfølelsen dette spillet gir deg når du vandrer, klatrer og flyr gjennom det fredelige landskapet på øyen. På veien opp mot fjelltoppen Hawk Peak møter du andre turgåere, oppdager skjulte skatter og tar inn livet som skjer på øyen.

  • «Florence» – En fortelling om kjærlighet opplevd gjennom 20 minispill

    «Florence» – En fortelling om kjærlighet opplevd gjennom 20 minispill

    Eller minispill som narrative forsterkere. Florence Yeoh er 25 år og hun føler at livet har gått i stå. Det er en uendelig repetisjon av arbeid, søvn og alt for mye tid på sosiale medier. En dag møter hun cellisten Krish som forandrer hele hennes syn på verden. Opplev hvert steg av Florence og Krish sitt forhold gjennom en rekke minispill – fra flørting til krangling, til det å hjelpe hverandre og å vokse fra hverandre.

Kategorier