-
«GeoGuessr» – På en vei et sted i verden
Verden er et forbausende stort sted. Tenk om du plutselig stod i veikanten ett eller annet sted i verden uten å ha en anelse om hvor du er. Hvordan skal du finne ut hvor du er? Hva skal du se etter? Her er det viktig å kunne bruke alt du vet om verden fra språk til vegetasjon (og trafikkregler), og sammen i gruppen må du samarbeide godt for å finne det ut raskere enn den andre gruppen du konkurrer mot.
-
«Passage» – Et helt liv på 5 minutter
Hva er meningen med livet? Går livet bare én vei? Kan du velge en annen vei? Eller bare til en viss grad? Hvordan gikk det med den veien du valgte? I løpet av 5 minutter utfordrer dette lille spillet deg til å reflektere over slike spørsmål igjen og igjen og igjen.
-
«Shady Part of Me» – Jeg og meg leter etter utgangen
“There once was a girl who was trapped in dark With naught but her shadow for company. A journey to escape she did embark and her shadow followed distrustfully.” Bortsett fra at «Shady Part of Me» er et kunstverk som må oppleves, så viser det også hvordan et narrativ kan gjennomsyre absolutt alle elementer i et dataspill. Kan det i tillegg si noe om hva strukturell dissosiasjon er og hvordan det behandles?❤️
-
«The Plan» – En flues reise eller er det noe mer?
En flue flyr opp til himmelen og grubler over meningsløsheten med sin korte eksistens. Men kanskje det er du som må stå for grublingen.
-
«We Become What We Behold» – Vi former verktøyene våre, og så former verktøyene oss
Hva skjer når en nyhet ender opp med å lage sin egen feedback-sløyfe der nye nyheter som bygger på den forrige nyheten igjen skaper nye nyheter som igjen skaper flere nyheter ad infinitum? Og hvorfor (og hvor!) skjer det?
-
«Baba Is You» – Å omprogrammere spillet i spillet mens du spiller
I «Baba Is You» må du endre reglene for spillet mens du spiller. På hvert brett er reglene lagt inn som blokker du kan skyve på og på den måten endre hvordan hele brettet fungerer – og vinne brettet. Her gjelder det å tenke ut snedige løsninger på en rekke ulike utfordringer. Kanskje «FLAG IS WIN» ikke alltid er den rette måten å vinne brettet på.
-
«It Goes On» – Umyndiggjøring som spillmekanikk
I de fleste spill er “level up” en kjent frase. Man “levler opp”, blir flinkere og får bedre våpen, egenskaper eller powerups som hjelper deg å spille spillet. Men hva om man snur om på det? Hva om man “levler ned”, i den forstand at spillet blir vanskeligere å spille fordi du får færre egenskaper? «It Goes On» er et slikt spill. ❤️
-
«Ichor» – Kampen om trykkbølgen
Mange spill bruker fysikkens regler som rammeverk for hva som skjer i spillet, men noen går litt lengre og gjør fysikken til selve spillet. «Ichor» er ett av disse spillene og her må du bruke alt du oppdager (les: lærer) om væskedynamikk til å vinne over andre elever eller datamaskinen.
-
«The Change Architect» – Tør du lede en demonstrasjon?
Fra vinduet oppe i blokken er det du som organiserer protesten som foregår utenfor. Når politiet kommer, må du bestemme deg for om du skal be protestantene holde stand eller trekke seg tilbake.