
«Everybody’s Gone To The Rapture» starter vakkert med idyllisk utsikt over morgendisen i landsbyen Yaughton i området Shropshire i England. Du oppdager raskt at landsbyen er tom. Det virker som alle mennesker bare forsvant, en etter en. Likevel, underlige stemmer og lyder høres fremdeles i alle radioer og telefoner, og en lyskule viser deg vei gjennom landsbyen. Er det meningen at du skal finne ut hva som har skjedd?
Tematikk og spillmekanikk
«Everybody’s Gone to the Rapture» er en såkalt vandresimulator, eller en spillnovelle. I motsetning til spill som skaper engasjement gjennom høyt tempo er denne sjangeren sentrert rundt det å gå som et virkemiddel. Det legges til rette for at du som spiller i større grad kan ta inn over deg den estetiske opplevelsen, historien og omgivelsene.
Historien fortelles gjennom ulike ikke-kronologiske småhistorier og detaljer du oppdager i landsbyen. Spillerne får hele tiden vite små biter av en større fortelling, og det er alltid uklart hvem du som spiller egentlig er. Spiller du gjennom hele spillet alle historiene henge sammen i en stor fortelling. Det er ingen valg eller konsekvenser, annet enn at du kan risikere å gå glipp av elementer som forklarer hva som har skjedd.
«Everybody’s Gone To The Rapture» er en velskrevet, vakker, trist, varm og mystisk spillnovelle med dertil svært passende audiovisuelt uttrykk.
Audio-visuelle virkemidler
Spillet er fra 2015, men det holder seg svært godt. Grunnen til det er at det visuelle ledsages av selve historien, og at det er svært høy kvalitet på både lyd, musikk og bilde i utgangspunktet. Det er en sakral og stemningsskapende musikk som understreker tematikken. Musikken i spillet har vunnet BAFTA og høstet mye ros. Spillet er ofte omtalt som «a very British apocalypse» på grunn av stemningen både det audiovisuelle og fortellingen skaper.
Aktuelle spillkino-deler
Det er ingen mulighet for å hente opp ferdig lagrede steder i spillet, så en spillkino må inneholde spilling fra starten av spiller og ellers bruke videoopptak fra andre sekvenser lengre ute i fortellingen. Om det er mulig bør du da ha tilgjengelig videoopptak av høy kvalitet og med god lyd.
Den første delen av spillkinoen er å samspille åpningssekvensen, frem til du blir presentert for tittelen «Jeremy» (rundt 6 minutter ute i videoen under).
Den andre delen av spillkinoen er filmvisning av overgangen mellom fortellingen til Jeremy og Wendy. Sekvensen fra kirketrappene til Wendys hus tar rundt 6 minutter.
Lenke til et ferdig undervisningsforslag med «Everybody’s Gone to the Rapture».