Logo for spillet What Remains of Edith Finch.

«What Remains of Edith Finch»

Kategorier:

Stikkord:

Logo for spillet What Remains of Edith Finch.

Stearinlyset som brenner dobbelt så lyst, brenner halvparten så lenge. Det er sagt at Finch-familien har en forbannelse hengende over seg. En forbannelse som får alle unntatt ett medlem av hver generasjon til å dø på uvanlige måter. Bli med det siste gjenlevende familiemedlemmet når hun besøker det gamle familiehuset.

«What Remains of Edith Finch» er en førstepersons vandresimulator, eller en spillnovelle. Spillet begynner med at du går i land på Orcas Island på USAs nordvestre kyst, og du har med deg dagboken til Edith Finch. I dagboken skriver hun om hennes siste besøk til familiehuset. Fortellerstemmen til Edith leder deg gjennom hennes rundtur i ulike rom, gangstier og hemmelige krypganger, hvor du finner minner om avdøde familiemedlemmer. Hvert minne har sin særegne visuelle stil og spillmekanikk, som også forteller noe om personen og som gjør spillet til en regelrett fest å spille. Fortellingen er fascinerende, vakker, trist, skummel og overraskende. Det tar 2 timer å spille gjennom hele spillet.

Spillet har aldersanbefaling PEGI16 for realistiske skildringer av vold, men skildringene vil ikke oppleves særlig voldsomme for elever på ungdomstrinnet og oppover. Uten at det er sagt spesifikt kan det være at en tegneseriesekvens i spillet er det som har fått utviklerne av spillet til å sette PEGI16. Det kan derimot være et spørsmål om noen av dødsfallene kan oppleves dramatiske i seg selv, så du må utvise en viss nennsomhet alt etter hvilke elever du har i klassen.

Spillkinosekvensen passer best for elever fra 8. trinn og oppover.

Tematikk og spillmekanikk
«What Remains of Edith Finch» utforsker temaer som familie, minner, sorg, dødelighet og hvordan familier håndterer tap. Det utforsker også hvordan minner former vår forståelse av verden og vår plass i den.

Spillmekanikken varierer fra fortelling til fortelling, så her må du selv kjenne fortellingen godt og kunne forklare hvordan spillmekanikken fungerer til den eleven som skal spille spillet. Det er alltid en sammenheng mellom fortellingen som blir fortalt og den aktuelle spillmekanikken, og dette er verdt å se om elevene legger merke til. De fleste sekvensene er enklest å spille med en spillkontroller.

Audio-visuelle virkemidler
Igjen er spillet et funn av ulike audio-visuelle småspill som hver på sin måte bruker det audio-visuelle for å fortelle en helt bestemt historie på en helt bestemt måte. Kvaliteten både på lyd og bilde er svært bra, i alle de ulike stilartene spillet beveger seg innom.

Aktuelle spillkinodeler
Det er mulig å velge ut nesten hver eneste fortelling i spillet, men vi har her plukket ut tre fortellinger vi synes er noen av de beste. Før du starter fortellingen er det lurt å si noe om som spillet, og legg vekt på at Edith går rundt i huset og hva forbannelsen går ut på. Innlede spillkino med at fortellinger kan fortelles på helt andre måter med dataspill. Be elevene se etter med hvilke virkemidler fortellingene blir fortalt i spillet.

Historien til Lewis.
Historien til Calvin.
Historien til Barbara

Over finner du videoklipp av tre ulike historier i spillet. Fra et spillperspektiv er historien til Lewis den mest interessante og aktuelle. Der spilles Lewis’ sin psykiske sykdom ut som et spill mens historien fortelles, og elevene skjønner hva som skjer og synes det er en sterk historie – spesielt slutten. La en elev som er kjent med spillkontroller spille det. Forklar eleven kort hva høyre og venstre spillspake brukes til, og de forstår resten selv.

Historien om Calvin som vil fly er enklere, men der opplever den som spiller at denne er direkte årsak til at det går galt til slutt (eller gjør det egentlig det?).

Den siste historien vi har løftet frem er den om Barbara, som var en barnestjerne i skrekkfilmverden. Historien fortelles som en levende tegneserie og blander ulike fortellingsteknikker og tradisjoner på perfekt vis.

Felles for alle historiene er at du kan snakke med elevene om hvordan det egentlig gikk til slutt.

For å kunne bruke de ulike historiene i spillet må du har fullført spillet slik at du fritt kan hente opp de ulike fortellingene.

Lenke til et ferdig undervisningsforslag med «What Remains of Edith Finch».