“Human Resource Machine” – Et spill som gjør deg til en programmerer

Print Friendly, PDF & Email

Undervisningsforslaget er skrevet av Odin Nøsen og delt med Creative Commons BY-NC-SA.

Det finnes et hav av ulike ressurser som lærer deg (og elevene) å programmere. Dette er et av de få spillene om programmering som ikke er et læringsspill, men det er et spill hvor du trenger å beherske algoritmisk tenkning for å lykkes. Du spiller ikke for å trene – du programmerer for å lykkes!

Opplegget passer for 5. trinn og opp. Det er tilgjengelig på norsk, selv om kommandoene du programmerer med ikke er oversatt. Spillet legger opp en rimelig grei læringskurve, men de fleste elever kommer til å trenge noe veiledning underveis for å komme godt i gang med oppgavene.

Om spillet

Kontoret ditt er egentlig en enkel datamaskin. Du har en innboks og en utboks, og noen få plasser på gulvet hvor du kan lagre ting til seinere. Den lille kontorarbeideren din kan holde nøyaktig én boks i hendene om gangen, og boksene viser bokstaver eller tall.

I hver runde gir sjefen deg en oppgave, som f.eks. “Ta alt fra INBOX og legg det i OUTBOX!”. Du må lage et program som får kontorarbeideren din til å utføre denne oppgaven gjennom enkel blokkprogrammering. Du starter spillet med bare 2 kommandoer, og du får flere etter hvert som du har gjort deg fortjent til det. Hele programmeringsspråket består bare av 11 kommandoer totalt, men det er nok for å programmere alle algoritmer som finnes!

Det begynner med helt enkle oppgaver som å bytte om annenhver verdi i boksene fra INBOX til de skal i OUTBOX, til de fire regneartene (men bare med “ADD”- og “SUB”-kommandoer), sortering, modulo, fibonacci, primtall osv. Kommer du til runde 40 i “Human Resource Machine” er du en god programmerer – og du er dessuten skikkelig flink i matematikk!

Det er vanskelig å si hvor lang tid det tar å spille gjennom hele spiller, fordi vanskelighetsgraden vil være ulik for elever og en trenger ikke gjøre alle oppgaver for å fullføre spillet.

Trailer til spillet
Gjennomspilling med alle løsningene

Undervisningsmål

I LK20 finner du noen kompetansemål som ser ut til å være laget av noen som har spilt “Human Resource Machine”. Ett av kompetansemålene på 8. trinn i matematikk ser for eksempel slik ut:

Elevene skal kunne utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering

…og i korte trekk er det dette spillet handler om. Kompetansemålet kan faktisk være den korte beskrivelsen av hva spillet handler om. En lærer i matematikk kan la en økt med “Human Resource Machine” (eller oppfølgeren “7 Billion Humans”) være det denne bruker for å la elevene jobbe mot dette kompetansemålet. Det finnes også andre kompetansemål knyttet til programmering i matematikk på 5.-10. trinn hvor dette spillet kunne ha en sentral rolle i undervisningsopplegget.

I tillegg må du beherske en god del matematikk for å lykkes i spillet, så det er en rekke andre kompetansemål fra matematikkfaget som også trekkes naturlig inn.

I valgfag programmering er det bare å krysse av på de fleste kompetansemålene i planen.

Spillet passer for alle elever fra 5. trinn og oppover. Det er en fordel med en norsk utgave for elevene på 5.-7. trinn, men dette kan løses med at lærer oversetter oppgaven for elevene. Oppgavebeskrivelsene er korte.

Slik kan du gjøre det

Av erfaring bør du spille de første oppgavene sammen med elevene (de gule), slik at de forstår gangen i spillet. Det er også en god anledning til å vise dem at det å forstå hva du skal gjøre er det beste utgangspunktet du kan ha for å løse oppgaven / lage programmet.

Gjerne la elevene først muntlig beskrive hva oppgaven går ut og hvordan personen kan løse den før de begynner selve programmeringen.

Gjør også den første blå oppgaven sammen med dem (der de introduserer “jump if zero”).

Resten av opplegget handler om at elevene jobber og at lærer vandrer rundt, ser hva de gjør (og ikke gjør) og hjelper dem videre med særdeles god underveisvurdering på veien.

Selvfølgelig kan elevene hjelpe hverandre, men det er viktig at de ikke bare kopierer programmene fra hverandre. De må prøve å hjelpe de andre til å forstå hva de selv skal gjøre. Det hjelper å tegne på papir, peke på skjermen og bruke steg-for-steg funksjonen i spillet. Det er heller ingenting i veien for at elevene kan konkurrere om hvem som kommer lengst, lager de korteste eller raskeste programmene.

Elevene kan jobbe med spillet på hver sin maskin, men det er alltid kjekkest å jobbe i små grupper. Det er også mulig å organisere spillingen via helklassespilling, der det er bare én maskin i rommet koblet til storskjerm. Elevene må jobbe i grupper og komme frem til et forslag med et program de tror virker, før de kan komme frem og prøve ut programmet for å se om det virker. Hvis det ikke virker må de tilbake i gruppen og tenke ut en ny løsning. Første gruppe med rett løsning vinner runden.

Dette trenger du

Kjøp/last ned “Human Resource Machine” til aktuell plattform via hjemmesiden til utviklerne. Spillet finnes til Windows, Mac, Linux, iPad, Android og Switch, og koster fra kr 40-110 alt etter plattform. Du kan også laste ned musikken til spillet gratis(!) fra denne siden.

Du får også med en DRM-fri utgave på HumbleBundle til Windows, Linux og macOS, slik at du kan installere til og spillet det fra en minnepinne.

Tips, idéer og forslag

Det finnes selvfølgelig gode løsninger på alt både på YouTube og verdensveven generelt, men prøv å unngå dem. Det er mye kjekkere å løse oppgavene selv.

Utviklerne av “Human Resource Machine” har gitt ut en oppfølger som heter “7 Billion Humans“. Dette spillet følger samme mal som “Human Resource Machine”, men har klart å arbeide inn kjøring av programmet på flere CPUer. Spillet er like morsomt som originalen og er mer komplisert, men har uendelig mange fler løsninger på samme oppgave.

Spill deg gjennom mest mulig av spillet. De siste oppgavene er krevende, så ikke tenk for mye på “størrelse”- og “fart”-optimaliseringene. Gå inn for å bare løse selve oppgaven.

Hovedutfordringen er å få elevene til å forstå selve oppgaven. Når de forstår hva de skal gjøre er det enklere for dem å jobbe mot løsningen. Men er det ikke alltid det som er det vanskelige – å forstå problemet som skal løses?

Her er et par andre spill hvor du trenger å kunne tenke svært så algoritmisk – altså du må programmere for å spille spillet (de er sykt, sykt, sykt mye mer avanserte enn “Human Resource Machine”):

Anbefaler at du henter dem fra HumbleBundle der du både får en DRM-fri utgave du kan laste ned og samtidig Steam-nøkler. TIS-100 er mindre enn 100MB i størrelse! TIS-100 er gøy – spesielt for dem som har tilbrakt for mye av ungdommen i 6809 og 6510 CPUer. (Og for de som ikke er nerdete – det er Dragon 32 og Commodore 64.) Det må være lov å mimre litt av og til også.

Spillpedagognivå – Enkelt
Teknisk middels – Spillet er tilgjengelig på flere plattformer, men må kjøpes og installeres på den enkelte maskin.
Didaktisk enkelt – Det er en direkte kobling mellom mål og gjennomføring i spillet og kompetansemål i læreplanen.
Spillmekanisk enkelt – Spillet er lett tilgjengelig og det er enkelt å finne ut hvordan du spiller det.