Samme opplegg til alle spill – AKA spillpedagogens jukselapp

Spillpedagoger snakker av og til om lavthengende frukter, altså konkrete dataspill som er enkle å ta i bruk i klasserommet. Men hva om vi skrur volumet opp til 11 og gjør det enda enklere? Her skal du få en oppskrift på hvordan du kan ta hvilket som helst dataspill og bruke det i undervisning, uten at du trenger noen forkunnskaper om dataspill overhode. For godt til å være sant? Nei. Det er likevel én hake, men den bør alle lærere klare å løse uten problemer.

«Everything» – Hvordan er det å være alt?

I dataspill er det ikke uvanlig at du kan spille som noe annet enn deg selv, men i «Everything» kan du være alt! Oppdag hvordan det er å være et støvkorn, en galakse, en katt eller en subatomisk struktur – og opplev alle mulige perspektiver til alt i hele universet. Du er alltid i midten!

«Untitled Goose Game» – Er det greit å være slem mot andre?

Det er en nydelig morgen i landsbyen og du er en grusom gås. Du har en lang liste med plagsomme pek du må utsette innbyggerne for og det er bare å sette i gang. Men er det greit å spille et spill hvor målet er å plage andre, selv om du er en gås?

«Will Die Alone» – Noen minner trenger du ikke huske

Vi er minnene og erfaringene våre. Hva skjer hvis du sletter noen av dem? Vil det å endre minnene om fortiden din også endre hva som skjer med deg i fremtiden? Er det greit å slette et minne for kanskje å få et bedre liv? Og hva vil en slik teknologi gjøre med oss mennesker? Velkommen til et spill med mange refleksjoner om levd liv, hva som fører til hva i livet og om hva som er riktig å gjøre.

«If On A Winter’s Night, Four Travelers» – Fire dramatiske og voksne fortellinger

«A Death blow is a Life blow to Some
Who till they died, did not alive become —
Who had they lived, had died but when
They died, Vitality begun.» – Emily Dickinson

Livet er ikke alltid enkelt å leve og av og til våger noen spill å ta deg med på en reise som spill sjelden gjør.

«Patrick’s Parabox» – Å tenke utenfor boksen inne i boksen i boksen i boksen…

…eller noe slikt. Det er ikke lett å finne spill som viser hvordan kompetansebegrepet i læreplanen fungerer, og som gjør det uten at du trenger noen forkunnskaper overhode. Spillet passer for unge og gamle, kan spilles av alle og er enkelt å lære seg. Det som til slutt stopper deg er når du krysser grensen for din egen «forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning».

«Bad End Theater» – Tragedien vil ingen ende ta

«Behold, My Beautifully Tragic Tales!» – The Playwright
Velg hovedpersonen din og utforsk et vell av grusomme skjebner! Opplev samme fortelling fortalt fra ulike perspektiver og hvor hovedpersonene gjør ulike valg du har satt for dem på forhånd. Hva må til for å finne hovedpersonenes sanne skjebne og kanskje overvinne tragedien? Her møtes språkfagene og KRLE/RE i spørsmålet om hva tragedien kan fortelle om oss mennesker.

«Gorogoa» – En reise i gåter og bilder

«Gorogoa» er ikke bare et spill. Det er et kunstverk, som uttrykker seg selv gjennom sjelfulle, sjarmerende illustrasjoner og en særegen spillmekanikk. Men hva kan du bruke et elegant tenkespill med en nesten ugripelig rammefortelling til i skolen? Vel… det er faktisk noe av jobben med dette undervisningsforslag nummer 101 på Spillpedagogbanken.

«Sabel» – Et antropologisk studie av et rite

Overgangsriter spiller en sentral rolle i alle kulturer. Hva skjer når et dataspill bruker et fiktivt rite som utgangspunkt for hele spillet? Jo, du får en spennende innledning i spillet som har så mye innhold og bakgrunnsstoff, uten å være helt tydelig på hva det fører til, at du kan bruke det som en god innfallsvinkel til å reflektere over egne og andres helt reelle overgangsriter. Og hva er det med de der maskene alle har i spillet?

«Among the Sleep» – En vond oppvekst sett gjennom øynene til en to-åring

«Among the Sleep» er et norskutviklet spill hvor man tar på seg rolle som en to år gammel gutt utsatt for omsorgssvikt. Spillet er interessant særlig til barne- og ungdomsarbeiderfaget i videregående skole, men også til samfunnsfag, KRLE/RE og engelsk både i ungdomsskolen og videregående skole.