• “Sabel” – Et antropologisk studie av et rite

    “Sabel” – Et antropologisk studie av et rite

    Overgangsriter spiller en sentral rolle i alle kulturer. Hva skjer når et dataspill bruker et fiktivt rite som utgangspunkt for hele spillet? Jo, du får en spennende innledning i spillet som har så mye innhold og bakgrunnsstoff, uten å være helt tydelig på hva det fører til, at du kan bruke det som en god innfallsvinkel til å reflektere over egne og andres helt reelle overgangsriter. Og hva er det med de der maskene alle har i spillet?

  • “Among the Sleep” – En vond oppvekst sett gjennom øynene til en to-åring

    “Among the Sleep” – En vond oppvekst sett gjennom øynene til en to-åring

    “Among the Sleep” er et norskutviklet spill hvor man tar på seg rolle som en to år gammel gutt utsatt for omsorgssvikt. Spillet er interessant særlig til barne- og ungdomsarbeiderfaget i videregående skole, men også til samfunnsfag, KRLE/RE og engelsk både i ungdomsskolen og videregående skole. ❤️

  • “Tick Tock: A Tale for Two” – Flerspilling bare gjennom snakking

    “Tick Tock: A Tale for Two” – Flerspilling bare gjennom snakking

    To spillere fanget i mystiske tidsklokker. Hver må observere sin verden og kommunisere den til den andre, og først da kan de slippe fri. Sammen må de jobbe seg gjennom logiske nøtter, sette sammen ulike tekstfragmenter og prøve å forstå hva de må gjøre. Dette er flerspilling uten nettverk og på tvers av plattformer, men hvis spillerne ikke snakker sammen kommer de aldri hjem igjen.

  • “Death and Taxes” – Hvem skal dø og hvorfor?

    “Death and Taxes” – Hvem skal dø og hvorfor?

    Men er det greit at du bestemmer det? Trø opp i skoene til Døden (om Døden har sko) og bestem hvem som skal leve og hvem som skal dø. Men ikke tro at valgene dine ikke får konsekvenser – verken for deg eller verden. Spillet inviterer deg med på en konkret og filosofisk reise om døden, meningen med livet og hvilken rolle et liv kan ha.

  • “Flower” –  Forfatterens intensjon

    “Flower” – Forfatterens intensjon

    Vinden blåser gjennom gresset og tar med seg vakre kronbladet i mange ulike farger. Bladene flyr gjennom ulike landskap og du må samhandle med og endre miljøet underveis for å finne balanse og harmoni (og veien videre). Spørsmålet i dette undervisningsforslaget er: Hva er det spilleskaperne vil at du skal sitte igjen med og hvordan gjør de det?

  • “FAR: Lone Sails” – En ensom reise i gamle landskap

    “FAR: Lone Sails” – En ensom reise i gamle landskap

    Et ensomt landskap. Rester av en stolt sivilisasjon. Et fartøy og en reisende på vei til et ukjent sted. La deg inspirere av reisen og landskapene, og bruk det som utgangspunkt til en tekst om det du ser på veien.

  • “Runo” – Stories makes the past and the present come alive

    “Runo” – Stories makes the past and the present come alive

    Bli med på et besøk til den gamle familiehytten og opplev en magisk og mystisk midtsommerkveld. “Runo” er et oppdiktet finsk folkeeventyrspill, fylt med referanser og troper elever kan kjenne igjen fra moderne serier, filmer, spill og litteratur. ❤️

  • “GRIS” – Dataspill, sorg og kunst og håndverk i vakkert samspill

    “GRIS” – Dataspill, sorg og kunst og håndverk i vakkert samspill

    Frasen “dataspill er kunst” nevnes med jevne mellomrom i diskusjoner om dataspill, og “GRIS” er et godt eksempel på hva det kan være. “GRIS” er ikke bare et dataspill. Det er bokstavelig talt et kunstverk. Det er et vakkert akvarellmaleri du har det privilegiet å kunne spille med. At det også er et kunstverk om en reise gjennom sorg gjør det ikke mindre spennende. “GRIS” er fortellingen om en jente som som gjennom ulike stadier av sorg, og som bringer farger tilbake i livet. Dette er et perfekt spill for elever i faget kunst og håndverk eller kunstfag generelt.

  • “Kind Words” – Å skrive vennlige ord til andre…

    “Kind Words” – Å skrive vennlige ord til andre…

    …og å skrive noe om hva en selv er bekymret for. Det kanskje å tøye det noe å si at “Kind Words” er et skrivespill, men det er i høyeste grad et sted hvor du må velge noe, gjøre det og oppleve konsekvensene av det. Det er også sjelden å finne et spill som så sterkt oppfordrer deg til å være positiv og å bokstavelig talt hjelpe andre.

  • “Overboard!” – Kunsten å lyve (aka Livsmestring – The Shady Edition)

    “Overboard!” – Kunsten å lyve (aka Livsmestring – The Shady Edition)

    Juli 1935 blir et mord begått om bord på båten SS Hook. Det er bare ett problem – Det var du som gjorde det! Klarer du å lure deg unna drapet før båten legger til kai i New York om åtte timer? Denne snedige vrien på et klassisk mordmysterium gjør “Overboard!” til en annerledes og spennende spillrunde, hvor du må bruke kløkt og innsikt for å unngå at de andre på båten avslører deg. Her kan elevene jobbe med en annerledes tekst, og hva løgner gjør med miljøet rundt oss.

Kategorier