• “Overboard!” – Kunsten å lyve (aka Livsmestring – The Shady Edition)

    “Overboard!” – Kunsten å lyve (aka Livsmestring – The Shady Edition)

    Juli 1935 blir et mord begått om bord på båten SS Hook. Det er bare ett problem – Det var du som gjorde det! Klarer du å lure deg unna drapet før båten legger til kai i New York om åtte timer? Denne snedige vrien på et klassisk mordmysterium gjør “Overboard!” til en annerledes og spennende spillrunde, hvor du må bruke kløkt og innsikt for å unngå at de andre på båten avslører deg. Her kan elevene jobbe med en annerledes tekst, og hva løgner gjør med miljøet rundt oss.

  • “flOw” – Et spill om spill og læringsteori

    “flOw” – Et spill om spill og læringsteori

    Hva gjør et spill kjekt å spille? Når klarer spillet å ta spilleren med over i flytsonen og hvordan får det dette til? Møt “flOw” – en del av en masteroppgave om flytsonen i dataspill, som nettopp er akkurat det: Et enkelt spill om å spise seg oppover i næringskjeden, men som rommer et utall av ulike måter å spille det på og som gir spilleren muligheten til å være i sin egen flytsone til enhver tid. Og så kan det også si noe om naturfag og evolusjon.

  • “StoryTeller” – Hvordan lage 20 000+ fortellinger og noen til

    “StoryTeller” – Hvordan lage 20 000+ fortellinger og noen til

    Har du noen gang strevet med å komme på en god fortelling? Her er en liten gratis perle som viser hvordan du med en enkel oppskrift kan lage nesten uendelig med (ofte rare) små fortellinger. ❤️

  • “Mini Metro” – Å planlegge T-baner er både enkelt, morsomt og komplisert

    “Mini Metro” – Å planlegge T-baner er både enkelt, morsomt og komplisert

    Du trenger ikke tunge og kompliserte spill som “SimCity”, “Cities: Skyline” eller “Transport Tycoon” for å lære hvordan du utformer gode kollektivsystemer i en by. Det holder med “Mini Metro” – et enkelt, morsomt og vanedannende spill, som fungerer på alle plattformer, og i nettleser. Det du trenger å lære deg for å lykkes i spillet er tilfeldigvis også det byplanleggere trenger å forstå om kollektivsystemer (men ofte ikke gjør!).

  • “Wait! Life is Beautiful!” – Selvmord som utgangspunkt for et dataspill

    “Wait! Life is Beautiful!” – Selvmord som utgangspunkt for et dataspill

    Et dataspill om selvmord?! Kan det overhode fungere på en meningsfull måte? Her er nok tilbakemeldingene mange og delte, men “Wait! Life is Beautiful!” gjør en hederlig innsats. Spillet er noe så utfordrende som en interaktiv psykologisk thriller om selvmord, med en god porsjon sort humor. Det er en fortelling om et tomrom i sjelen, og om å lette etter og å miste meningen med livet i et forsøk på å redde seg selv og andre. Hvem skal kunne mene noe om ett liv er bedre enn et annet? For alle liv er vakre… er de ikke? Men kan en…

  • “Sunlight” – Fra flammen til lyset det stråler ut

    “Sunlight” – Fra flammen til lyset det stråler ut

    “Welcome. Are you sitting comfortably? Are you focused, and not thinking about whatever’s bothering you these days? I’m not here to test you, please relax. Let your thought come and go, and listen as they fade away in the distance. For better or for worse, this is where your life has brought you. Looking at a screen. Listening to me.” Slik begynner en underlig spillnovelle – hvor du reiser inn i en ukjent skog, veiledet av de viskende trærne.

  • “Burly Men at Sea” – Tre fiskere på nye eventyr

    “Burly Men at Sea” – Tre fiskere på nye eventyr

    Et eventyr om tre store, skjeggete fiskere som tar fri fra hverdagsslitet for å søke spenning og nye opplevelser. Du er både historieforteller og veiviser, og skaper flere originale fortellinger som begynner der den forrige sluttet. Det er et flott utgangspunkt for elevene til å gjenfortelle eventyr og å skrive nye.

  • “Orwell: Keeping an Eye on You” – Storebror ser deg…

    “Orwell: Keeping an Eye on You” – Storebror ser deg…

    …men kanskje storebror ikke er så stor likevel, fordi du er storebror. Du må grave i innbyggernes digitale liv for å finne de ansvarlige for en rekke terrorangrep. Nettsider, blogger, chatter, SMSer, mobiltelefonsamtaler og private dokumenter på PCen gjøres tilgjengelig for deg. Men pass på – informasjonen du gir videre vil ha konsekvenser… også for deg.

  • “Among Us” – Å snike seg til bedre argumenterende tekster

    “Among Us” – Å snike seg til bedre argumenterende tekster

    I “Among Us” må elevene sette frem påstander, lytte til motargumenter og nå en konklusjon, egenskaper de også trenger når de skal skrive eller fordype seg i en argumenterende tekst. Få en snikinnføring i hvordan du kan bruke spillet praktisk i din klasse, både i klasserommet eller om lærer og elever sitter på hjemmeskole.

  • “A Short Hike” – Skrivestarter, spillanalyse og folkehelse i samme spill

    “A Short Hike” – Skrivestarter, spillanalyse og folkehelse i samme spill

    Noen spill har et eller annet ved seg som gjør dem til noe spesielt. “A Short Hike” er ett av dem. Bli med den noe motvillige Claire på ferie til øyen Hawk Peak Provincial Park, og opplev den underfundige godfølelsen dette spillet gir deg når du vandrer, klatrer og flyr gjennom det fredelige landskapet på øyen. På veien opp mot fjelltoppen Hawk Peak møter du andre turgåere, oppdager skjulte skatter og tar inn livet som skjer på øyen.

Kategorier