-
“StoryTeller” – Hvordan lage 20 000+ fortellinger og noen til
Har du noen gang strevet med å komme på en god fortelling? Her er en liten gratis perle som viser hvordan du med en enkel oppskrift kan lage nesten uendelig med (ofte rare) små fortellinger. ❤️
-
“Mini Metro” – Å planlegge T-baner er både enkelt, morsomt og komplisert
Du trenger ikke tunge og kompliserte spill som “SimCity”, “Cities: Skyline” eller “Transport Tycoon” for å lære hvordan du utformer gode kollektivsystemer i en by. Det holder med “Mini Metro” – et enkelt, morsomt og vanedannende spill, som fungerer på alle plattformer, og i nettleser. Det du trenger å lære deg for å lykkes i spillet er tilfeldigvis også det byplanleggere trenger å forstå om kollektivsystemer (men ofte ikke gjør!).
-
“Wait! Life is Beautiful!” – Selvmord som utgangspunkt for et dataspill
Et dataspill om selvmord?! Kan det overhode fungere på en meningsfull måte? Her er nok tilbakemeldingene mange og delte, men “Wait! Life is Beautiful!” gjør en hederlig innsats. Spillet er noe så utfordrende som en interaktiv psykologisk thriller om selvmord, med en god porsjon sort humor. Det er en fortelling om et tomrom i sjelen, og om å lette etter og å miste meningen med livet i et forsøk på å redde seg selv og andre. Hvem skal kunne mene noe om ett liv er bedre enn et annet? For alle liv er vakre… er de ikke? Men kan en…
-
“Among Us” – Å snike seg til bedre argumenterende tekster
I “Among Us” må elevene sette frem påstander, lytte til motargumenter og nå en konklusjon, egenskaper de også trenger når de skal skrive eller fordype seg i en argumenterende tekst. Få en snikinnføring i hvordan du kan bruke spillet praktisk i din klasse, både i klasserommet eller om lærer og elever sitter på hjemmeskole.
-
“GeoGuessr” – På en vei et sted i verden
Verden er et forbausende stort sted. Tenk om du plutselig stod i veikanten ett eller annet sted i verden uten å ha en anelse om hvor du er. Hvordan skal du finne ut hvor du er? Hva skal du se etter? Her er det viktig å kunne bruke alt du vet om verden fra språk til vegetasjon (og trafikkregler), og sammen i gruppen må du samarbeide godt for å finne det ut raskere enn den andre gruppen du konkurrer mot.
-
“Passage” – Et helt liv på 5 minutter
Hva er meningen med livet? Går livet bare én vei? Kan du velge en annen vei? Eller bare til en viss grad? Hvordan gikk det med den veien du valgte? I løpet av 5 minutter utfordrer dette lille spillet deg til å reflektere over slike spørsmål igjen og igjen og igjen.
-
“The Plan” – En flues reise eller er det noe mer?
En flue flyr opp til himmelen og grubler over meningsløsheten med sin korte eksistens. Men kanskje det er du som må stå for grublingen.
-
“We Become What We Behold” – Vi former verktøyene våre, og så former verktøyene oss
Hva skjer når en nyhet ender opp med å lage sin egen feedback-sløyfe der nye nyheter som bygger på den forrige nyheten igjen skaper nye nyheter som igjen skaper flere nyheter ad infinitum? Og hvorfor (og hvor!) skjer det?
-
“It Goes On” – Umyndiggjøring som spillmekanikk
I de fleste spill er “level up” en kjent frase. Man “levler opp”, blir flinkere og får bedre våpen, egenskaper eller powerups som hjelper deg å spille spillet. Men hva om man snur om på det? Hva om man “levler ned”, i den forstand at spillet blir vanskeligere å spille fordi du får færre egenskaper? “It Goes On” er et slikt spill. ❤️
-
“Ichor” – Kampen om trykkbølgen
Mange spill bruker fysikkens regler som rammeverk for hva som skjer i spillet, men noen går litt lengre og gjør fysikken til selve spillet. “Ichor” er ett av disse spillene og her må du bruke alt du oppdager (les: lærer) om væskedynamikk til å vinne over andre elever eller datamaskinen.