• “Chants of Sennaar” – En reise i Babels tårn

    “Chants of Sennaar” – En reise i Babels tårn

    Det er ikke ofte du i et spill må lære et nytt språk. I “Chants of Sennaar” må du lære fem helt forskjellige språk og oversette mellom dem. Observer, lytt til og tyd gamle språk i et vakkert og fascinerende univers inspirert av fortellingen om tårnet i Babel.

  • “Slay the Princess” – Men vil jeg det?

    “Slay the Princess” – Men vil jeg det?

    Du er på en sti i skogen. I enden av stien er det en hytte. Nede i kjelleren i hytten er det en prinsesse. Du er her for å drepe henne. Hvis du ikke gjør det, vil verden gå under. Trenger jeg si mer? Det er en god blanding av skrekk, komedie og romantikk, utspilt i en kompleks og forgrenet fortelling med et vell av smarte fortellergrep, som gjør at du alltid lurer på hva som egentlig skjer.

  • “Europa” – Begynnelsen på en drøm eller et mareritt?

    “Europa” – Begynnelsen på en drøm eller et mareritt?

    “Come to the Island if you ever get lonely. Come here, and think of me.” Velkommen til en ufattelig vakker og nydelig utopi. Men hvem er du? Og hvorfor skulle du være ensom?

  • “Democratic Socialism Simulator” – Å styre et sosialdemokratisk USA

    “Democratic Socialism Simulator” – Å styre et sosialdemokratisk USA

    Som den første sosialistiske presidenten i USA er det blitt din oppgave å bane vei for et post-kapitalistisk samfunn. Lykke til med den jobben! I et kort og spillmekanisk enkelt spill utfordres kunnskapen din om det politiske miljøet i USA og visjoner om hva du ønsker å få til. Ville det være likt i Norge?

  • “The House on Holland Hill” – En kort og elegant fortalt fortelling

    “The House on Holland Hill” – En kort og elegant fortalt fortelling

    Du oppdager at alt ikke er som det skal bak inngangsdøren til den moderne villaen på Holland Hill. Du må selv velge hvor mye du vil prøve å få med deg og hva du vil gjøre for å få det til. Fortellingen er kort, men elegant fortalt gjennom blikket og valgene til en ekstern iakttaker. Det kan bli en frisk pust inn i arbeidet med hvordan elever kan lese noveller og se filmer – og spille spill.

  • “City Guesser” – I en kjent by et sted i verden

    “City Guesser” – I en kjent by et sted i verden

    Hvor mye kan et filmklipp fra en by fortelle deg om hvor du er i verden? Ta med klassen din på en reise til ulike byer rundt omkring i verden. La dem resonere seg frem til hvor de er og til hvordan de kan bli flinkere til å gjøre det etter hvert som de ser enda flere filmklipp fra andre byer og steder.

  • “Hellblade: Senua’s Sacrifice” – En psykisk syk spillkarakter

    “Hellblade: Senua’s Sacrifice” – En psykisk syk spillkarakter

    En keltisk krigers brutale reise inn i norrøne myter og galskap. Sammen med henne blir også spilleren utsatt for skremmende og uforståelige opplevelser, i grenselandet mellom virkelighet og hallusinasjoner. ❤️

  • “Road 96” – En roadtrip på vei til friheten

    “Road 96” – En roadtrip på vei til friheten

    11. juni 1996. I dag er dagen du begir deg ut på veien. En flukt vekk fra regimet. Målet ditt er å krysse grensen ved Road 96. Haik deg til friheten i dette ville eventyret, hvor ingen reiser vil være lik den forrige. Opplev dramatiske, morsomme, triste og skumle hendelser på reisen. Alle valg du gjør vil påvirke verden rundt deg, og kanskje vil du ikke flykte likevel. Møt politikk, folk og fortellerkunst i ett og samme spill.

  • “Assemble with Care” – Tolv ting og tolv historier

    “Assemble with Care” – Tolv ting og tolv historier

    Vi har alle ting som betyr noe for oss. Noen ganger går de i stykker og må repareres, så godt det går. Er det slik med oss mennesker også? Vi har alle relasjoner til andre mennesker som er viktige for oss. Noen ganger går også disse i stykker, og er det mulig å reparere dem?

  • Spillkino – Å formidle dataspill som estetiske opplevelser og kunst- og kulturuttrykk

    Spillkino – Å formidle dataspill som estetiske opplevelser og kunst- og kulturuttrykk

    Dataspill er ikke bare lek og underholdning, som på liksom skal engasjere elever til alle slags rare formål. Dataspill er kunst- og kulturuttrykk og bærere av estetiske opplevelser, på lik linje med andre kunst- og kulturuttrykk vi behandler med stor respekt. Hvordan kan vi ivareta dette unike møtet mellom dataspillet og kulturopplevelsen når vi presenterer dataspill for elever? Eller lærere, foreldre, media, politikere og alle andre som mener noe om dataspill? Si hei til spillkino! ❤️

Kategorier