Samme opplegg til alle spill – AKA spillpedagogens jukselapp

Spillpedagoger snakker av og til om lavthengende frukter, altså konkrete dataspill som er enkle å ta i bruk i klasserommet. Men hva om vi skrur volumet opp til 11 og gjør det enda enklere? Her skal du få en oppskrift på hvordan du kan ta hvilket som helst dataspill og bruke det i undervisning, uten at du trenger noen forkunnskaper om dataspill overhode. For godt til å være sant? Nei. Det er likevel én hake, men den bør alle lærere klare å løse uten problemer.

«flOw» – Et spill om spill og læringsteori

Hva gjør et spill kjekt å spille? Når klarer spillet å ta spilleren med over i flytsonen og hvordan får det dette til? Møt «flOw» – en del av en masteroppgave om flytsonen i dataspill, som nettopp er akkurat det: Et enkelt spill om å spise seg oppover i næringskjeden, men som rommer et utall av ulike måter å spille det på og som gir spilleren muligheten til å være i sin egen flytsone til enhver tid. Og så kan det også si noe om naturfag og evolusjon.

«Mini Metro» – Å planlegge T-baner er både enkelt, morsomt og komplisert

Du trenger ikke tunge og kompliserte spill som «SimCity», «Cities: Skyline» eller «Transport Tycoon» for å lære hvordan du utformer gode kollektivsystemer i en by. Det holder med «Mini Metro» – et enkelt, morsomt og vanedannende spill, som fungerer på alle plattformer, og i nettleser. Det du trenger å lære deg for å lykkes i spillet er tilfeldigvis også det byplanleggere trenger å forstå om kollektivsystemer (men ofte ikke gjør!).

«GeoGuessr» – På en vei et sted i verden

Verden er et forbausende stort sted. Tenk om du plutselig stod i veikanten ett eller annet sted i verden uten å ha en anelse om hvor du er. Hvordan skal du finne ut hvor du er? Hva skal du se etter? Her er det viktig å kunne bruke alt du vet om verden fra språk til vegetasjon (og trafikkregler), og sammen i gruppen må du samarbeide godt for å finne det ut raskere enn den andre gruppen du konkurrer mot.