Print Friendly, PDF & Email

Undervisningsforslaget er skrevet av Odin Nøsen og delt med Creative Commons BY-NC-SA.

Hva om den beste måten å beskytte seg mot falske nyheter er å lage noen selv? Det er idéen bak spillet “Bad News”. Ta noen runder som en amoralsk person som gjør hva det skal være for å bli populær, og reflekter rundt prosessen i etterkant. Og kanskje det er viktig å tenke kritisk om selve “Bad News”-spillet også?

Om spillet

I “Bad News” tar du på deg rollen som en produsent av falske nyheter. Ikke bry deg om hva som er rett eller galt. Velg det som gjør deg til en skruppelløs mediemogul. Samtidig må du passe på hvor mange følgere du har og hvor troverdig du er. Målet ditt er å få så mange følgere som mulig, samtidig som du bygger deg opp (falsk) troverdighet som et aktuelt nyhetsnettsted. Men pass på! Du taper hvis du serverer folk opplagte løgner eller skuffer følgerne dine.

Spillet presenteres i nettleseren som en samtale mellom deg en som vil hjelpe deg på veien, og du må med jevne velge ulike alternativer for hva du skal gjøre på veien.

Målet med spillet er å avsløre taktikkene og manipuleringsteknikkene som blir brukt til å forlede folk og bygge opp en følgerskare. “Bad News” blir en slags psykologisk “vaksine” mot desinformasjon – gjennom å spille det bygger du opp en kognitiv motstand mot vanlige former for manipulering som du kan møte på nettet. Du kan lese mer om idéene bak spillet her.

“Bad News” er skrevet på engelsk og laget med tanke på ungdommer fra 14 år og oppover. En runde med “Bad News” tar rundt 20 minutter å spille gjennom. Selve opplegget tar rundt 2 skoletimer.

En rask gjennomspilling

Undervisningsmål

Målet for økten er naturlig nok at elevene skal sitte igjen med mer opplevd erfaring om falske nyheter og hvordan ulike krefter på nettet og i media fungerer for å påvirke oss. Det er kompetansemål i kjerneelementet “Samfunnskritisk tenkning og sammenhenger” og kjerneelementet “Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking” i samfunnskunnskap i videregående skole som passer godt til dette temaet.

Bruk gjerne en økt med “Bad News” som en innledning til et større tema om falske nyheter eller påvirkning i sosiale medier.

Slik kan du gjøre det

Lærerveiledning på engelsk for “Bad News”

Spillet er som nevnt utviklet med tanke på at tenåringer skal ha bedre kompetanse til å vurdere hva de møter på nettet. Utviklerne av spillet har laget et informasjonsskriv for undervisning, hvor de skriver om hvordan spillet er utviklet, bakgrunnen for deg og hvordan du kan bruke det i et klasserom. Det er også gode beskrivelser av hver “teknikk” for sosial manipulering som spillet tar opp. Dette er en god ressurs for lærere.

Før spilling

Før elevene får spille “Bad News” tar du en kort sjekk i klassen og la dem hjernestorme over hvordan falske nyheter blir brukt på nettet. Hvilke typer falske nyheter finnes det? Hvordan spres de? Hvorfor sprer noen dem?

Spillet bruker Twitter som utgangspunkt underveis i spillet, og det kan være ukjent for spesielt yngre elever. De fleste vil likevel kjenne igjen formen, og hashtag-tegnet for å merke et innlegg med en merkelapp, og forstå hva som skjer. Husk likevel på at dette kan være noe som går enkelte elever hus forbi.

Under spilling

Arbeidsark til “Bad News”

Del ut arbeidsarket til opplegget og la elevene spille en runde med spillet. De må gjerne spille to og to sammen. De kan velge å ikke velge det samme for å se hva som skjer, eller de kan prøve å få flest mulig poeng i spillet.

Lenken du deler ut til elevene er – https://www.getbadnews.com

I arbeidsarket skal elevene prøve å beskrive med egne ord hva de ulike strategiene de bruker for å spre falske nyheter går ut på.

Etter spilling

Ta en ny runde i klassen om hva de nå mener de vet om falske nyheter. Etterpå kan de jobbe med oppgavene i arbeidsarket:

  • Har du observert noen av teknikkene fra spillet når du selv har brukt sosiale medier eller sett nyheter på nett?
  • Hva tror du motiverer folk til å lage og spre falske nyheter?
  • Skriv din egen falske nyhetssak (maks 300 ord). Du skal etterpå kunne si hvordan du har brukt minst tre av de ulike teknikkene fra spillet for å gjøre fortellingen din “klikkbar”.
  • I “Bad News” sprer du falsk informasjon med viten og vilje. Spillskaperne gjør deg til en slem person som vil lure andre folk med vilje og som mangler både moral og ryggrad. Er det alltid slik eller kan det være andre forklaringer på at falske nyheter sprer seg på nettet? Hvilke teknikker bruker spillskaperne av “Bad News” for å få deg til å tro på dem?

Dette trenger du

“Bad News” er et nettleserspill som fungerer på alle enheter fra mobiltelefoner til PCer, så lenge de har en nettleser (og det har de).

Tips, idéer og forslag

Utviklerne av “Bad News” har også laget to andre nettbaserte spill i samme genre som dette:

Nettspillet “Factitious” er også en variant hvor du skal gjette om en nyhet er ekte eller falsk. Dette spillet bruker ekte nyheter fra 2018 og det finnes også en Covid-19-utgave av spillet. “Factitious” finner du på http://factitious.augamestudio.com

Spillpedagognivå – Enkelt
Teknisk enkelt – Spillet er et gratis nettleserspill og virker på alle nettlesere.
Didaktisk enkelt – Elevene blir effektivt dratt med inn i en spennende dialog om hvordan falske nyheter virker, som er direkte overførbart til kompetansemål i læreplanen. Spillet er på engelsk.
Spillmekanisk enkelt – Spillet er nettbasert og elevene trenger ikke gjøre mer enn å klikke på ulike alternativ.