-

«Sign» – Et analogt spill om kommunikasjon
For å kunne bli forstått, må vi være i stand til å kunne kommunisere. Og kommunikasjon er ikke alltid enkelt. Nicaragua hadde på 70-tallet ingen form for tegnspråk, men i 1977 skjedde det noe. Femti døve barn fra hele landet ble samlet sammen på en ny skole i Managua. Uten et felles språk å uttrykke seg på gjorde barna det eneste de kunne gjøre – de laget et! I «Sign» følger du dem et lite stykke på reisen deres. ❤️
-

«Firewatch» – Litterær analyse på mange språk i skogen
Trodde du det var rolig (og litt kjedelig) å være brannvakt i en av USAs største nasjonalparker? Det trodde i alle fall Henry, men han tok feil – og det kan bli mye god litterær analyse av det, også på fransk (og tysk og spansk). ❤️
-

«The Walking Dead» – Moralfilosofi etter zombie-apokalypsen
Zombiene har tatt over. Verden er ikke lengre et sted hvor vanlige lover og regler gjelder. Du må selv være med å bestemme hva som er rett å gjøre nå – og samtidig lære opp kommende generasjoner i hvordan de kan tenke om hva som er rett å gjøre, også når de ikke står midt oppe i en zombie-apokalypse. ❤️
-

«Spillpedagogikk» kommer i nytt opplag!
Juhu! Boken vår – «Spillpedagogikk» – har tydeligvis solgt så godt at forlaget vil trykke opp et nytt opplag over nyttår – og det er vi ordentlig stolte av! I den forbindelse retter vi litt opp i teksten her og der – og vi er blitt enige om at når vi i praksisboksene våre peker til undervisningsopplegg for spillene vi snakker om, så skal vi nå peke til Spillpedagogbanken. Og da må jeg få oppdatert banken med de spillene som mangler – og de blir selvfølgelig åpent tilgjengelige for alle.
-

«Spent» – It’s just stuff. Until you don’t have it.
…eller «Hvordan bli en spillpedagog på 15 minutter» ved hjelp av dataspillet «Spent». Dette er et annerledes undervisningsforslag. Forslaget er i seg selv et undervisningsopplegg for deg, og forhåpentligvis får du flere gode ideer om hvordan du kan bruke spillet (og andre spill) i egen undervisning. For dem som har vært med på kurs hos noen av Spillpedagogene, så vil dette undervisningsforslaget antakeligvis være godt kjent – og nå kan du lokke andre lærere ut på glattisen. ❤️
-

«Embracelet» – Follow your heart <3
Et gammel armbånd. Et tragisk forlis. En bestefar med en vond hemmelighet. En tenåring som oppdager hva som egentlig har skjedd, og får nye venner på kjøpet. Og du – du får et vakkert spill om hvor sårt, men likevel vakker og optimistisk, livet kan være.
-

«This War of Mine» – Sivile i krig er ikke soldater i et spill
Vanligvis fortelles dataspill om krig gjennom siktet til en soldat. I «This War of Mine» må du klare deg uten våpen og lojale medsoldater. Du må overleve som en gjeng vanlige sivile personer i en beleiret by og gjøre det som er nødvendig og lurt for å klare dere. Og da blir fortellingen om krig fortalt av et dataspill noe helt annet. Det er ingen rette eller gale valg. Det er bare å overleve. ❤️
-

«Frostpunk» – Når nettene blir lange og kulda setter inn
Det er ikke mye julestemning i dette spillet, tross snø og kulde. Istiden er her. Ingen vet hva som har skjedd, men verden er blitt iskald. Du må holde stram orden i den siste kolonien hvor mennesker kan leve for at alle kan fortsatt overleve. Hva velger du å gjøre? ❤️

