Print Friendly, PDF & Email

Undervisningsforslaget er skrevet av Odin Nøsen og delt med Creative Commons BY-NC-SA.

Gratulerer! Du vant nettopp den gullkantede jobben som passkontrollør i Arstotska. Du er gitt makt og ansvar, men hva er viktigst – reglene eller menneskene? Og er noen mennesker viktigere enn andre?

Om spillet

“Papers, Please” er en simulator som plasserer deg i jobben som passkontrollør i et fiktivt kommunistisk land kalt Arstotzka. Arstotzka har nettopp avsluttet en seks år lang krig med nabolandet Kolechia og gjenvunnet halvparten av grensebyen, Grestin. Din jobb som grensevakt er å kontrollere flyten av mennesker fra Kolechia inn i Arstotzkan-delen av byen.

Blant mylderet av innvandrere og besøkende på jakt etter arbeid, er det smuglere, spioner og terrorister. Ved hjelp av dokumentene de reisende har med seg, og kontorets primitive undersøkelsessystemet, må du bestemme hvem som kan komme inn Arstotzka og hvem som vil bli avvist – eller arrestert! For å godkjenne eller avvise de som kommer, trenger du å sjekke et stadig økende antall dokumenter. Hver dag legges det til nye ting som må sjekkes.

Et skjermbilde fra del delen i spillet der du må bruke lønnen på ulike utgifter du har til familien.

Du får lønn for hver korrekt behandlet søker (du jobber altså på akkord) og du kan miste lønn og jobb om du gjør feil. Du må også sørge for at familien din hver dag har råd til husrom, mat, varme og medisiner. For å gjøre det “riktige” valget, må du bruke mye tid på å undersøke dokumentene. For å få mest mulig penger til å brødfø familien din, må du være så rask som mulig. Hva gjør du når menneskeliv blir satt opp mot hverandre? Og hva velger du når du plutselig blir bedt om å forholde deg til om de som styrer i Arstotzka bør få lov til å gjøre det?

Handlingen i spillet inneholder politiske hendelser, terrorvirksomhet, en antiautoritær radikal gruppe og små mini-historier knyttet til forskjellige innvandrere og besøkende. Du møter mange etiske dilemmaer hvor det ikke finnes en løsning som er bra for alle.

Hver dag tar ca 8 minutter – og det er mulig å spille 32 dager! Hele spillet tar rundt 5 timer. Det holder å spille 3-4 dager, som tar ca 35 minutter.

Trailer til spillet
https://www.youtube.com/watch?v=TDD5OOAcTUg
Gjennomspilling av hele spillet

Undervisningsmål

“Papers, Please” plasserer eleven i skoene til noen som har som jobb å overholde lover og regler som mange vil oppleve urettferdige ut fra dagens standard. Spilleren får anledning til å gå inn i rollen som en streng håndhever av reglene eller en mer medfølende person som kan bryte regler til fordel for andre uten å oppleve reelle konsekvenser av det. “Papers, Please” handler vel så mye om moral, som immigrasjon.

Konkret kan et mål med spillet være at elevene skal få et større innblikk i hvilke regler som gjelder for å komme inn i et land – og hvordan (og hvorfor) besøk- og innvandringskontroll fungerer.

Et annet målet med økten er å trene elever i å tilegne kunnskap ut fra det som er nødvendig i situasjonen. Kunnskapen blir vanskeligere og vanskeligere å finne/forstå etterhvert som elevene kommer ut i spillet. Elevene lærer å bearbeide en mengde informasjon på kort tid – og å være presise og hurtige.

Et tredje mål kan være å oppleve hvordan det er å være en person som står med ansvaret og makten til å avgjøre menneskers skjebne. Det er ikke alle elever som klarer det mens de spiller, men det er en del som tenker på dette i klassediskusjon via spørsmålene i etterkant.

Slik kan du gjøre det

Før spilling

Finn en problemstilling som er aktuell i dag i forhold til innvandring eller immigrasjon. Dette kan du bruke som overordnet ramme for hva elevene skal bruke opplevelsene og refleksjonene fra “Papers, Please” til i etterkant av spillingen.

Det er selvfølgelig viktig at lærer har spilt spillet på forhånd, slik at du kan hjelpe elevene gjennom vanskelige spillmekaniske deler som å lese regelboken, inspeksjons-modus, å stemple papirer og andre ferdigheter de trenger i spillet.

Lenke til arbeidsark.
Arbeidsark til “Papers, Please”

Under spilling

Det er mulig å gjennomføre en økt med “Papers, Please” både via helklassespilling og spilling i små grupper. La gjerne elevene sitte to og to slik at de kan hjelpe hverandre med å komme i gang i stillet. Spillet kan være komplisert å sette seg inn i for enkelte elever. I helklassespilling bytter du på hvilken elev som spiller mellom hver dag. Da får elevene tid til å svare på spørsmålene i arbeidsarket. Det er også viktig at eleven (eller læreren) leser dialogen og reglene i begynnelsen av hver dag i spillet til resten av klassen.

Elevene kan arbeide med spørsmålene i arbeidsarket etter hver dag i spillet, i tillegg til en rekke spørsmål i etterkant av spillingen. Spørsmål underveis i spillingen etter hver dag er:

  • Hvem er det som har lov til å komme inn i Arstotzka denne dagen? Slapp du inn andre som ikke hadde lov til å komme inn? Hvorfor? Og hva var konsekvensene av det?
  • Hva gjør myndighetene for at det skal bli vanskeligere å komme inn dag for dag? Hvorfor fortsetter Arstotzka å gjøre det vanskeligere å komme inn i landet? Tenker du at de har gode begrunnelser for å gjøre det?
  • Hvordan prøver migrantene å få deg til å slippe dem inn i Arstotzka? Hvilke feil gjorde du som grensevakt denne dagen?
  • Hjalp du migrantene selv om du satte deg selv og familien din i fare eller fulgte du reglene til styresmaktene til punkt og prikke? Hvorfor valgte du det du valgte?

Første time/økt
Flere elever vil nok oppleve spillet som “kjedelig” i starten, helt til de skjønner hvordan det virker. Da pleier de fleste elevene å bli veldig interessert. Det er mange elever som ikke helt skjønner at de må sjekke det systemet gir dem beskjed om at de ikke sjekket grundig nok. De elevene som ikke knekker denne “koden” kommer til å synes spillet er kjedelig. Det er derfor viktig at du som lærer passer godt på i starten at elevene forstår at det kan være lurt å ta til seg disse meldingene om hvilke feil de har gjort.

Et skjermbilde som viser overskriftene på dagens avis.

Den første utfordringene elevene (og du som lærer) møter er at de må være nøye med hva de leser. Det er viktig informasjon i alt som vises på skjermen – også avisene i begynnelsen av hver dag! Det kan være litt utfordrende å finne ut hvordan undersøkelsessystemet virker i starten, men de fleste elevene kommer rimelig greit i gang. Hvis elevene tar en feil avgjørelse om hvem de slipper inn eller ikke vil de få beskjed av spillet/kontrolløren hva de gjorde feil.

La elevene spille spillet – og gå rundt for å se at alle skjønner hva de skal gjøre.

Et skjermbilde der du får besøk av Jorji i passboden din.
Jorji lager krøll i systemet

Dag 3 – søker nummer 8
Før timen slutter er det viktig at du tipser elevene om hva de skal gjøre når de kommer til dag 3 og søker nummer 8. Dette er Jorji Costava, som de kommer til å treffe igjen mange ganger i spillet. Han har ingen papirer overhode og mange elever blir stående fast der. De vet ikke hva de skal gjøre med ham – fordi de har ingenting de kan stemple avslaget på(!). Fortell (og vis) elevene at de må slå over i “Inspection Mode” (klikke på det rød varsel-skiltet nede i høyre hjørne), klikke på regelen i regelboken om at alle må ha et pass og så klikke på det tomme bordet hvor passet skulle vært. Da forhører du ham om at han mangler pass og han går vekk… (men han kommer igjen ;-).

Om elevene skal spille “Papers, Please” i lekse kan du risikere at de stopper opp her – så kom de ikke videre, og det kan oppleves frustrerende for dem. Dette bør du kanskje forberede dem på om de skal spille hjemme.

Om elevene har anledning til å spillet spillet hjemme er det mulig å gi dem i lekse å spille det én klokketime hjemme som lekse til neste økt. Da er det nokså greit om du etter første time noterer ned hvilken dag de er kommet til.

Andre time/økt (en annen dag)
Begynn andre time med å notere hvilken dag de er kommet til etter å ha hatt i lekse å spille minst 1 time hjemme. Ta en klassediskusjon på 5 minutter om hva elevene har opplevd i spillet frem til nå. Dette kan elevene godt også gjøre i grupper – om du har faste grupper i klassen.

La elevene fortsette å spille, mens du tar en runde for å hjelpe de elevene som eventuelt står fast.

Nå står du litt fritt i forhold til hva du vil videre. Elevene kan arbeide med spørsmål til spillet, og det kan være gunstig å gjennom spørsmålene i klassen før de får i lekse å gjøre dem ferdige hver for seg.

Etter spilling

Spørsmål elevene kan arbeide med i etterkant av spillingen.

  • Hvilken dag er du kommet til i spillet?
  • Likte du eller likte du ikke jobben din som passkontrollør? Hvorfor?
  • Gi ett eksempel på et vanskelig valg du måtte gjøre? (Eller to…)
  • Hvorfor var dette vanskelig?
  • Hva følte du når du måtte gjøre dette vanskelige valget?
  • Ble det slik at du brydde deg om noen av dem du “møtte” i spillet? (De som kom til kontroll eller familien din?)
  • Hvem likte du best i spillet? (Og hvorfor?)
  • Hvem likte du minst i spillet? (Og hvorfor?)
  • Hvem ville du være i spillet? En som fulgte alle regler eller en som ville hjelpe flest mulig av de som kom?
  • Følte du noen gang ansvar for det som skjedde i spillet? (At du var ansvarlig for noe av det som skjedde.)
  • Hva måtte du kunne for å spille spillet bra? Prøv å tenk på så mye som mulig.
  • Hva tenker du er poenget med spillet “Papers, Please”?
  • “Papers, Please” er et dataspill om et fiktivt land. Hvilke forbindelser ser du mellom spillet og problemstillinger rundt immigrasjon til Norge i dag?

Og selvfølgelig kan du følge opp med noen spørsmål som er aktuelle i nyhetene…

“Easy mode”
Det er mulig å spille spillet i “EASY MODE” ($20 ekstra hver dag) – men ikke gjør det. Da mister du viktige sider med hvordan du opplever å spille spillet.

Et skjermbilde fra det vanlige arbeidet i passboden.

Dette trenger du

“Papers, Please” finnes til iPad, Android, Windows, Mac og linux/Chromebook. Du finner alle kjøpsmuligheter på hjemmesiden til utviklerne – http://papersplea.se/. Om du skal kjøpe spillet til Win/macOS/linux anbefaler jeg at du kjøper spillet fra HumbleBundle. Da får du det rimelig billig, gir penger til veldedighet og du får tilgang til en DRM-fri utgave du kan laste direkte ned til maskinen samtidig som du får tilgang til spillet i Steam også. Den DRM-frie utgaven kan også installeres til og spilles fra en minnepinne.

Det finnes også en demo av spillet på https://dukope.com/ for Windows og macOS, men dette er en tidlig utgave av spillet og det kan være at den ikke virker på maskinen du vil kjøre det på (så sjekk!). Demoen inneholder de første 8 dagene.

Spillet krever ikke noen kraftig maskin, så en helt ordinær Windows-maskin fungerer helt fint.

Tips, idéer og forslag

Kortfilmen “Papers, Please”
Noen har faktisk laget en god kortfilm med utgangspunkt i spillet. Se filmen nederst på siden.

Spillskaperen Lucas Pope har også laget andre spill som er brukt på Spillpedagogbanken – “The Republia Times” og “Return of Obra Dinn“.

En kortfilm laget med utgangspunkt i spillet

Spillpedagognivå – Middels
Teknisk middels – Spillet må kjøpes, lastes ned og installeres, men krever ingen spesiell maskinvare.
Didaktisk middels – Koblingen mellom spillet og mål i læreplanen går via refleksjoner rundt innhold og opplever i spillet. Læreren må ha selv ha reflekter over dette og hjelpe elevene med å holde dette fokuset under spillingen, samtidig som en er åpen for andre opplevelser underveis. Det er viktig å hjelpe elevene forbi spillmekaniske hindringer som kan stå i veien for det didaktiske.
Spillmekanisk komplisert – Spillet bruker bare pek og klikk med muspekeren, men det er ikke så mange instruksjoner om hvordan du skal peke og klikke underveis i spillet. Det kan oppstå situasjoner hvor elevene ikke vet hva de skal gjøre rent spillmekanisk og da er det viktig at lærer kjenner spillet godt og kan få elevene raskt videre.