-
“Storyteller” – Spill deg til innledning, vendepunkt og avslutning
Opplev noen av historiens største fortellinger på en helt ny måte. Bruk innsikt og klokskap til å gjenfortelle dem – eller eksperimenter med dem for å lage noe helt nytt. I prosessen får elevene god anledning til å bli kjent med fortellingene samtidig som de kan reflektere over hvordan disse er bygget opp, og så bruke det når de skrive egne historier.
-
“Tick Tock: A Tale for Two” – Flerspilling bare gjennom snakking
To spillere fanget i mystiske tidsklokker. Hver må observere sin verden og kommunisere den til den andre, og først da kan de slippe fri. Sammen må de jobbe seg gjennom logiske nøtter, sette sammen ulike tekstfragmenter og prøve å forstå hva de må gjøre. Dette er flerspilling uten nettverk og på tvers av plattformer, men hvis spillerne ikke snakker sammen kommer de aldri hjem igjen.
-
“Lost in Random” – Tilfeldigheter er ikke så tilfeldige
“Onecroft… a small village populated entirely by people who have never once been dealt a fair hand.” Velkommen til “Random”, et kongedømme der alles skjebner er styrt av dronningens magiske terning. Bli med på en reise inn en verden og et dataspill tilsynelatende styrt av tilfeldigheter. Trekk tilfeldige linjer fra matematikk, til samfunnsfag, via KRLE/RE og innom naturfag – og til slutt spillmekanikk i analoge (og digitale) spill.
-
“Death and Taxes” – Hvem skal dø og hvorfor?
Men er det greit at du bestemmer det? Trø opp i skoene til Døden (om Døden har sko) og bestem hvem som skal leve og hvem som skal dø. Men ikke tro at valgene dine ikke får konsekvenser – verken for deg eller verden. Spillet inviterer deg med på en konkret og filosofisk reise om døden, meningen med livet og hvilken rolle et liv kan ha.
-
“Flower” – Forfatterens intensjon
Vinden blåser gjennom gresset og tar med seg vakre kronbladet i mange ulike farger. Bladene flyr gjennom ulike landskap og du må samhandle med og endre miljøet underveis for å finne balanse og harmoni (og veien videre). Spørsmålet i dette undervisningsforslaget er: Hva er det spilleskaperne vil at du skal sitte igjen med og hvordan gjør de det?
-
“FAR: Lone Sails” – En ensom reise i gamle landskap
Et ensomt landskap. Rester av en stolt sivilisasjon. Et fartøy og en reisende på vei til et ukjent sted. La deg inspirere av reisen og landskapene, og bruk det som utgangspunkt til en tekst om det du ser på veien.
-
VR og opplevelsen som didaktisk grep
Opplevelsen som et didaktisk grep i undervisningen er noe vi snakker for lite om, så da må vi gjøre noe med akkurat det. Og her har VR en spesiell rolle… ❤️
-
“Runo” – Stories makes the past and the present come alive
Bli med på et besøk til den gamle familiehytten og opplev en magisk og mystisk midtsommerkveld. “Runo” er et oppdiktet finsk folkeeventyrspill, fylt med referanser og troper elever kan kjenne igjen fra moderne serier, filmer, spill og litteratur. ❤️
-
“GRIS” – Dataspill, sorg og kunst og håndverk i vakkert samspill
Frasen “dataspill er kunst” nevnes med jevne mellomrom i diskusjoner om dataspill, og “GRIS” er et godt eksempel på hva det kan være. “GRIS” er ikke bare et dataspill. Det er bokstavelig talt et kunstverk. Det er et vakkert akvarellmaleri du har det privilegiet å kunne spille med. At det også er et kunstverk om en reise gjennom sorg gjør det ikke mindre spennende. “GRIS” er fortellingen om en jente som som gjennom ulike stadier av sorg, og som bringer farger tilbake i livet. Dette er et perfekt spill for elever i faget kunst og håndverk eller kunstfag generelt.