-
“Sign” – Et analogt spill om kommunikasjon
For å kunne bli forstått, må vi være i stand til å kunne kommunisere. Og kommunikasjon er ikke alltid enkelt. Nicaragua hadde på 70-tallet ingen form for tegnspråk, men i 1977 skjedde det noe. Femti døve barn fra hele landet ble samlet sammen på en ny skole i Managua. Uten et felles språk å uttrykke seg på gjorde barna det eneste de kunne gjøre – de laget et! I “Sign” følger du dem et lite stykke på reisen deres. ❤️
-
“Firewatch” – Litterær analyse på mange språk i skogen
Trodde du det var rolig (og litt kjedelig) å være brannvakt i en av USAs største nasjonalparker? Det trodde i alle fall Henry, men han tok feil – og det kan bli mye god litterær analyse av det, også på fransk (og tysk og spansk). ❤️
-
“The Walking Dead” – Moralfilosofi etter zombie-apokalypsen
Zombiene har tatt over. Verden er ikke lengre et sted hvor vanlige lover og regler gjelder. Du må selv være med å bestemme hva som er rett å gjøre nå – og samtidig lære opp kommende generasjoner i hvordan de kan tenke om hva som er rett å gjøre, også når de ikke står midt oppe i en zombie-apokalypse. ❤️
-
“Spent” – It’s just stuff. Until you don’t have it.
…eller “Hvordan bli en spillpedagog på 15 minutter” ved hjelp av dataspillet “Spent”. Dette er et annerledes undervisningsforslag. Forslaget er i seg selv et undervisningsopplegg for deg, og forhåpentligvis får du flere gode ideer om hvordan du kan bruke spillet (og andre spill) i egen undervisning. For dem som har vært med på kurs hos noen av Spillpedagogene, så vil dette undervisningsforslaget antakeligvis være godt kjent – og nå kan du lokke andre lærere ut på glattisen. ❤️
-
“This War of Mine” – Sivile i krig er ikke soldater i et spill
Vanligvis fortelles dataspill om krig gjennom siktet til en soldat. I “This War of Mine” må du klare deg uten våpen og lojale medsoldater. Du må overleve som en gjeng vanlige sivile personer i en beleiret by og gjøre det som er nødvendig og lurt for å klare dere. Og da blir fortellingen om krig fortalt av et dataspill noe helt annet. Det er ingen rette eller gale valg. Det er bare å overleve. ❤️
-
“Frostpunk” – Når nettene blir lange og kulda setter inn
Det er ikke mye julestemning i dette spillet, tross snø og kulde. Istiden er her. Ingen vet hva som har skjedd, men verden er blitt iskald. Du må holde stram orden i den siste kolonien hvor mennesker kan leve for at alle kan fortsatt overleve. Hva velger du å gjøre? ❤️
-
“Inside” – En mørk og bisarr fortelling utfolder seg
Jaktet på og alene. En gutt blir trukket inn i et spindelvev av mørke hemmeligheter. Og du er gutten! “Inside” er en underlig fortelling med mange tolkningsmuligheter. Hva er det egentlig som skjer her? ❤️
-
“Spaceflight Simulator” – To Infinity and Beyond!
Til månen (og tilbake) er vanskelig nok! “Spaceflight Simulator” er det du tror. Det er en simulator for romferder – fra du bygger raketten til du forhåpentligvis kommer trygt tilbake. Det er kanskje på kanten å kalle dette et spill, men det har visse elementer – så det får gå. ❤️