• “Sign” – Et analogt spill om kommunikasjon

    “Sign” – Et analogt spill om kommunikasjon

    For å kunne bli forstått, må vi være i stand til å kunne kommunisere. Og kommunikasjon er ikke alltid enkelt. Nicaragua hadde på 70-tallet ingen form for tegnspråk, men i 1977 skjedde det noe. Femti døve barn fra hele landet ble samlet sammen på en ny skole i Managua. Uten et felles språk å uttrykke seg på gjorde barna det eneste de kunne gjøre – de laget et! I “Sign” følger du dem et lite stykke på reisen deres. ❤️

  • “Firewatch” – Litterær analyse på mange språk i skogen

    “Firewatch” – Litterær analyse på mange språk i skogen

    Trodde du det var rolig (og litt kjedelig) å være brannvakt i en av USAs største nasjonalparker? Det trodde i alle fall Henry, men han tok feil – og det kan bli mye god litterær analyse av det, også på fransk (og tysk og spansk). ❤️

  • “The Walking Dead” – Moralfilosofi etter zombie-apokalypsen

    “The Walking Dead” – Moralfilosofi etter zombie-apokalypsen

    Zombiene har tatt over. Verden er ikke lengre et sted hvor vanlige lover og regler gjelder. Du må selv være med å bestemme hva som er rett å gjøre nå – og samtidig lære opp kommende generasjoner i hvordan de kan tenke om hva som er rett å gjøre, også når de ikke står midt oppe i en zombie-apokalypse. ❤️

  • “Spent” – It’s just stuff. Until you don’t have it.

    “Spent” – It’s just stuff. Until you don’t have it.

    …eller “Hvordan bli en spillpedagog på 15 minutter” ved hjelp av dataspillet “Spent”. Dette er et annerledes undervisningsforslag. Forslaget er i seg selv et undervisningsopplegg for deg, og forhåpentligvis får du flere gode ideer om hvordan du kan bruke spillet (og andre spill) i egen undervisning. For dem som har vært med på kurs hos noen av Spillpedagogene, så vil dette undervisningsforslaget antakeligvis være godt kjent – og nå kan du lokke andre lærere ut på glattisen. ❤️

  • “This War of Mine” – Sivile i krig er ikke soldater i et spill

    “This War of Mine” – Sivile i krig er ikke soldater i et spill

    Vanligvis fortelles dataspill om krig gjennom siktet til en soldat. I “This War of Mine” må du klare deg uten våpen og lojale medsoldater. Du må overleve som en gjeng vanlige sivile personer i en beleiret by og gjøre det som er nødvendig og lurt for å klare dere. Og da blir fortellingen om krig fortalt av et dataspill noe helt annet. Det er ingen rette eller gale valg. Det er bare å overleve. ❤️

  • “Frostpunk” – Når nettene blir lange og kulda setter inn

    “Frostpunk” – Når nettene blir lange og kulda setter inn

    Det er ikke mye julestemning i dette spillet, tross snø og kulde. Istiden er her. Ingen vet hva som har skjedd, men verden er blitt iskald. Du må holde stram orden i den siste kolonien hvor mennesker kan leve for at alle kan fortsatt overleve. Hva velger du å gjøre? ❤️

  • “Keep Talking and Nobody Explodes” – Så fortsett å snakke!

    “Keep Talking and Nobody Explodes” – Så fortsett å snakke!

    Den ene eleven er stengt inne i et virtuelt rom sammen med en tikkende bombe. Den andre eleven har manualen “Hvordan desarmere bomber”. Men det er et problem – eleven med manualen kan ikke se bomben og eleven med bomben kan ikke se i manualen. De må finne ut av det ved å snakke sammen og det faderlig fort! ❤️

  • “Inside” – En mørk og bisarr fortelling utfolder seg

    “Inside” – En mørk og bisarr fortelling utfolder seg

    Jaktet på og alene. En gutt blir trukket inn i et spindelvev av mørke hemmeligheter. Og du er gutten! “Inside” er en underlig fortelling med mange tolkningsmuligheter. Hva er det egentlig som skjer her? ❤️

  • “Spaceflight Simulator” – To Infinity and Beyond!

    “Spaceflight Simulator” – To Infinity and Beyond!

    Til månen (og tilbake) er vanskelig nok! “Spaceflight Simulator” er det du tror. Det er en simulator for romferder – fra du bygger raketten til du forhåpentligvis kommer trygt tilbake. Det er kanskje på kanten å kalle dette et spill, men det har visse elementer – så det får gå. ❤️

  • “The Stanley Parable” – The end is never the end is never the end is never the end is never…

    “The Stanley Parable” – The end is never the end is never the end is never the end is never…

    The Stanley Parable prøver ikke å gi oss svaret på et spørsmål, det forsøker å få oss til å oppdage spørsmålene vi burde stille! The Stanley Parable er et oppdagelsesspill. Du spiller som Stanley – og du spiller ikke som Stanley. Du følger en historie – du følger ikke en historie. Du har valg – du har ingen valg. Spillet tar slutt – spillet tar aldri slutt. Selvmotsigelse følger selvmotsigelse og reglene for hvordan spill skal fungere brytes, og brytes så igjen og igjen. Denne verdenen er ikke laget for at du skal forstå den. Men mens du utforsker vil…

Kategorier