• “Spillpedagogikk” kommer i nytt opplag!

    “Spillpedagogikk” kommer i nytt opplag!

    Juhu! Boken vår – “Spillpedagogikk” – har tydeligvis solgt så godt at forlaget vil trykke opp et nytt opplag over nyttår – og det er vi ordentlig stolte av! I den forbindelse retter vi litt opp i teksten her og der – og vi er blitt enige om at når vi i praksisboksene våre peker til undervisningsopplegg for spillene vi snakker om, så skal vi nå peke til Spillpedagogbanken. Og da må jeg få oppdatert banken med de spillene som mangler – og de blir selvfølgelig åpent tilgjengelige for alle.

  • “Spent” – It’s just stuff. Until you don’t have it.

    “Spent” – It’s just stuff. Until you don’t have it.

    …eller “Hvordan bli en spillpedagog på 15 minutter” ved hjelp av dataspillet “Spent”. Dette er et annerledes undervisningsforslag. Forslaget er i seg selv et undervisningsopplegg for deg, og forhåpentligvis får du flere gode ideer om hvordan du kan bruke spillet (og andre spill) i egen undervisning. For dem som har vært med på kurs hos noen av Spillpedagogene, så vil dette undervisningsforslaget antakeligvis være godt kjent – og nå kan du lokke andre lærere ut på glattisen. ❤️

  • “Little Misfortune” – Jakten på Evige Lykke (og reven Benjamin)

    “Little Misfortune” – Jakten på Evige Lykke (og reven Benjamin)

    “Welcome to my game. I’ll be your host and humble narrator. The rules of this game are simple. Play it until the end and you’ll be rewarded. … This is Misfortune. She’s a wonderful child from a not so wonderful family. The sad part is… Today is the day she will die.” …og slik inviterer Mr. Voice deg og litt senere den åtte år gamle Misfortune inn i et spill, der premien er evig lykke. Det finnes ikke rette eller gale valg i spillet. Bare konsekvenser. Og forresten – hvor drøyt kan et dataspill være?

  • “Embracelet” – Follow your heart

    “Embracelet” – Follow your heart <3

    Et gammel armbånd. Et tragisk forlis. En bestefar med en vond hemmelighet. En tenåring som oppdager hva som egentlig har skjedd, og får nye venner på kjøpet. Og du – du får et vakkert spill om hvor sårt, men likevel vakker og optimistisk, livet kan være.

  • “This War of Mine” – Sivile i krig er ikke soldater i et spill

    “This War of Mine” – Sivile i krig er ikke soldater i et spill

    Vanligvis fortelles dataspill om krig gjennom siktet til en soldat. I “This War of Mine” må du klare deg uten våpen og lojale medsoldater. Du må overleve som en gjeng vanlige sivile personer i en beleiret by og gjøre det som er nødvendig og lurt for å klare dere. Og da blir fortellingen om krig fortalt av et dataspill noe helt annet. Det er ingen rette eller gale valg. Det er bare å overleve. ❤️

  • “Frostpunk” – Når nettene blir lange og kulda setter inn

    “Frostpunk” – Når nettene blir lange og kulda setter inn

    Det er ikke mye julestemning i dette spillet, tross snø og kulde. Istiden er her. Ingen vet hva som har skjedd, men verden er blitt iskald. Du må holde stram orden i den siste kolonien hvor mennesker kan leve for at alle kan fortsatt overleve. Hva velger du å gjøre? ❤️

  • “Draugen” – Et indre mysterium i en forlatt norsk bygd på 1920-tallet

    “Draugen” – Et indre mysterium i en forlatt norsk bygd på 1920-tallet

    “Den dag kjem aldri at eg deg gløymer, for om eg søver, eg om deg drøymer. Om natt og dag er du like nær, og best eg ser deg når mørkt det er.” – A.O. Vinje (1866)

  • “The Unfinished Swan” – Ikke alt i livet blir helt ferdig

    “The Unfinished Swan” – Ikke alt i livet blir helt ferdig

    “Vi er mer interessert i hvordan det føles å oppdage en ny ting. Jeg tror mange spill handler om hvordan det føles å bli ekspert på noe. Unfinished Swan handler om hvordan det føles å være et barn som oppdager en splitter ny verden.” – Hilsen utviklerne av “The Unfinished Swan”

  • “Headliner” – Hva om DU kontrollerte nyhetene?

    “Headliner” – Hva om DU kontrollerte nyhetene?

    Trykker jeg nyheten om at de umodifiserte må få lov å gifte seg eller at vi må holde den umodifiserte delen av befolkningen under kontroll? Hvorfor må jeg velge? Fordi du er nyhetsredaktøren! Og hva skjer på jobben, i samfunnet og hjemme om jeg velger den ene fremfor det andre? Her er det masse å drøfte sammen med elevene.

Kategorier