• Tre videoessay om dataspill i Den kulturelle skolesekken

    Tre videoessay om dataspill i Den kulturelle skolesekken

    På konferansen “Spilltanken II” 13. januar 2022 fikk jeg lov til å bidra med med tre videoessays om dataspill i Den kulturelle skolesekken. Jeg endte opp med følgende titler – “Kunst, kultur og kompetansemål”, “Viktigheten av lyd” og “Oppleve og skape kunst i VR”. Og alle tre videoessayene finner du her! ❤️

  • Oppdateringer er gjort – og det kommer fler

    Oppdateringer er gjort – og det kommer fler

    Da har jeg gjort oppdatert noen undervisningsforslag hvor jeg visste at jeg kom til å gjøre større endringer… trodde jeg. Noen ble store og andre ble litt mindre. Her er en kort oppsummering om hva som er gjort (og opplegg merket med CC kan alle bruke).

  • 101 undervisningsopplegg er på plass!

    101 undervisningsopplegg er på plass!

    Endelig! Den andre store milepælen til Spillpedagogbanken er nådd! Det er nå 101 undervisningsforslag klar for den noe idétrøtte spillpedagogen.

  • “Gorogoa” – En reise i gåter og bilder

    “Gorogoa” – En reise i gåter og bilder

    “Gorogoa” er ikke bare et spill. Det er et kunstverk, som uttrykker seg selv gjennom sjelfulle, sjarmerende illustrasjoner og en særegen spillmekanikk. Men hva kan du bruke et elegant tenkespill med en nesten ugripelig rammefortelling til i skolen? Vel… det er faktisk noe av jobben med dette undervisningsforslag nummer 101 på Spillpedagogbanken. ❤️

  • “Sabel” – Et antropologisk studie av et rite

    “Sabel” – Et antropologisk studie av et rite

    Overgangsriter spiller en sentral rolle i alle kulturer. Hva skjer når et dataspill bruker et fiktivt rite som utgangspunkt for hele spillet? Jo, du får en spennende innledning i spillet som har så mye innhold og bakgrunnsstoff, uten å være helt tydelig på hva det fører til, at du kan bruke det som en god innfallsvinkel til å reflektere over egne og andres helt reelle overgangsriter. Og hva er det med de der maskene alle har i spillet?

  • “Please Knock on My Door” – En ekskursjon inn i et ensomt liv

    “Please Knock on My Door” – En ekskursjon inn i et ensomt liv

    “Please Knock on My Door” er et historiedrevet spill som gir deg kontroll over en person som lider av depresjon og sosial angst. Hjelp ham å komme seg gjennom arbeidsdagen og nå ut til venner, mens han desperat prøver å overleve. Opplev skjørheten disse temaene bærer med seg, og få en bedre forståelse av hvordan det er å leve med noen av de vanligste psykiske lidelsene i dagens samfunn.

  • “Storyteller” – Spill deg til innledning, vendepunkt og avslutning

    “Storyteller” – Spill deg til innledning, vendepunkt og avslutning

    Opplev noen av historiens største fortellinger på en helt ny måte. Bruk innsikt og klokskap til å gjenfortelle dem – eller eksperimenter med dem for å lage noe helt nytt. I prosessen får elevene god anledning til å bli kjent med fortellingene samtidig som de kan reflektere over hvordan disse er bygget opp, og så bruke det når de skrive egne historier.

  • “Among the Sleep” – En vond oppvekst sett gjennom øynene til en to-åring

    “Among the Sleep” – En vond oppvekst sett gjennom øynene til en to-åring

    “Among the Sleep” er et norskutviklet spill hvor man tar på seg rolle som en to år gammel gutt utsatt for omsorgssvikt. Spillet er interessant særlig til barne- og ungdomsarbeiderfaget i videregående skole, men også til samfunnsfag, KRLE/RE og engelsk både i ungdomsskolen og videregående skole. ❤️

  • “Tick Tock: A Tale for Two” – Flerspilling bare gjennom snakking

    “Tick Tock: A Tale for Two” – Flerspilling bare gjennom snakking

    To spillere fanget i mystiske tidsklokker. Hver må observere sin verden og kommunisere den til den andre, og først da kan de slippe fri. Sammen må de jobbe seg gjennom logiske nøtter, sette sammen ulike tekstfragmenter og prøve å forstå hva de må gjøre. Dette er flerspilling uten nettverk og på tvers av plattformer, men hvis spillerne ikke snakker sammen kommer de aldri hjem igjen.

Kategorier