Da har jeg gjort oppdatert noen undervisningsforslag hvor jeg visste at jeg kom til å gjøre større endringer… trodde jeg. Noen ble store og andre ble litt mindre. Her er en kort oppsummering om hva som er gjort (og opplegg merket med CC kan alle bruke).
“Spillmusikkens bruk og funksjon” ble kraftig oppgradert og har nå en egen Google Presentasjon med både musikk- og spilleksempler, som læreren kan bruke til seg selv og klassen. Tekst og dokumenter er også ryddet i og alt henger bedre sammen og er enklere å ta i bruk i klasserommet. Akkurat dette opplegget er jeg stolt av og jeg tror ikke du finner noe tilsvarende noe sted.
“Papers, Please” (CC) fikk et arbeidsark og oppgaver elevene kan jobbe med underveis i spillingen – i tillegg til de som var etter spilling. Jeg endret det også opp til å bli et spill for helklassespilling, så er her er det større muligheter for hvordan du vil gjennomføre opplegget i klassen. Det har også dukket opp en lenke til en gratis demoutgave av
“The Stanley Parable” (CC) fikk også et arbeidsark. Det kommer de fleste opplegg til å få etter hvert som jeg ser over dem. Opplegget for også en ekstra spørsmål knyttet til valg elevene gjør underveis i spillingen og at de blir utfordret til å spille det på bestemte måter for å se hva som skjer (og hvordan de opplever det).
“Plague Inc: Evolved” (CC) var det første opplegget som ble publisert faktisk. Nå har det også et arbeidsark, men kanskje viktigere er det at jeg har integrert det gratis nettspillet “Pandemic” bedre i undervisningsforslaget (og jeg har ordnet at det gamle Flash-spillet nå virker i alle nettlesere!). Det betyr at både undervisningsforslaget og spillet er gratis (og kan spilles på alle maskiner), noe som har vist seg å være en etterlengtet kombinasjon av lærere som besøker Spillpedagogbanken. Det er også skrevet inn noe mer om aktuelt fagstoff læreren kan bruke i forkant av spillingen.
“Her Story” (CC) er et opplegg originalt laget av Aleksander Husøy. Jeg flikket en del på det når det kom inn for å få det inn i “malen” til Banken, og nå har jeg gjort en god del endringer (men tatt vare på Aleksanders strålende utgangspunkt). Det er lagt inn et arbeidsark med et tydeligere forslag om hvordan elevene samler inn opplysninger, en ny del om frampek og en ny variant av hvordan du kan spille det som helklassespilling.
“Florence” og “Before I Forget” er begge opplegg bak betalingsmuren. Det ble ikke så store endringer som jeg regnet med, men de fikk et arbeidsark hver i alle fall, det ble noen mer fokuserte spørsmål og elevene jobber mer med spillet underveis enn i etterkant.
Nå begynner den lange og kjedelige (men viktige) runden med å gå gjennom hvert eneste opplegg og se etter ting som kan bli bedre. Skulle noen tilfeldigvis lese akkurat dette og mene noe om et opplegg trenger å fikses litt ekstra på, så er dette en god anledning til å ta kontakt!