Print Friendly, PDF & Email

Undervisningsforslaget er delt med Creative Commons BY-NC-SA og tar utgangspunkt i et opplegg laget av Aleksander Husøy.

Et uløst mordsak og en rekke videoklipp fra ulike avhør. En kvinne som er et offer eller en morder? Snakkes hun sant eller lyver hun? Du må sette sammen historien og finne ut hva som egentlig skjedde.

Om spillet

“Her Story” tøyer grensene for hva et dataspill kan være, og kan kanskje bedre beskrives som en hybrid mellom film og spill. I spillet får du tilgang til en rekke opptak fra et avhør med en i utgangspunktet ikke-navngitt kvinne. Du finner raskt ut at kvinnen er under mistanke for drapet av hennes mann. Din oppgave er å avdekke historien om hva det er som egentlig har foregått.

Spillet finner sted på en aldrende PC-terminal hvor klipp fra alle avhørene med kvinnen ligger tilgjengelig. Men terminalens databaseverktøy har omfattende begrensninger, slik at du ikke har mulighet til å se klippene i kronologisk rekkefølge. I stedet må du basert på den informasjonen du allerede har tilegnet deg fra tidligere videosnutter, taste inn søkeord som gir tilgang til stadig nye klipp.

Videoklippene formidler en kraftfull historie, men gir deg ingen fasitsvar. Det blir til syvende og sist opp til spilleren å avgjøre hva disse klippene egentlig forteller. Det minner i så måte om Netflix sin “Making a Murderer“, men med den ytterligere dimensjonen av interaktivitet som er unikt for spillmediet. Dette gjør “Her Story” til et interessant spill å bruke i skolen.

Spillet er på engelsk og det er tekstet på engelsk.

“Her Story” er enkelt å komme i gang med. Det tar rundt 90 minutter å fullføre, og har en spillmekanikk som gjør det lett tilgjengelig også for uerfarne spillere. Så fremt man har brukt de helt grunnleggende funksjonene på en PC før (og det må man forvente at både lærere og elever har), har man de ferdighetene som trengs for å spille det. Det er derfor en god inngangsportal til spill i undervisningen for lærere som ikke har gjort dette før.

Trailer
OBS! Seriøse spoilere!

Undervisningsmål

Spillet kan i det store og det hele angripes på samme måte som en novelle eller en film. Det er kanskje innlysende at spillet egner seg til bruk i engelsk, men siden undervisningsforslaget fokuserer på områder som fortellerteknikk og karakterutvikling passer det godt til norsk også. Det kan også være andre muligheter som kan dukke opp når du spiller det. I engelsk er enkelt å bruke dette spillet mot kompetansemål knyttet til kjerneelementet “Møte med engelskspråklige tekster“.

Dette undervisningsforslaget skisserer to undervisningsmål. Det ene er en generell bruk av “Her Story” som en engelskspråklig tekst og det andre ser på bruken av frampek i spillet.

Slik kan du gjøre det

Det er mulig å spille “Her Story” som helklassespilling der hver elev får være med å spille litt av spillet. Samtidig får elevene mest ut av spillet når de kan spille det i grupper på to og to. Da blir dere mer refleksjon i gruppene og det blir bedre samtaler i klassen i etterkant av spillingen.

Før spilling

Det krever som sagt lite for å komme i gang med spillet, så etter du har forklart premisset for spillet og viser dem det første søket vil elevene klare seg selv helt fint.

Om du bruker “Her Story” i forbindelse med frampek kan du innlede økten med et spørsmål til elevene om hva et frampek er og om de kan komme med eksempler på dette i litteratur de har lest eller TV-serier og filmer de har sett (eller dataspill!). De fleste fortellinger har noen frampek om hvordan fortellingen kommer til å slutte. Forfatteren gir oss noen hint tidlig i (eller i løpet av) fortellingen om hvordan det vil gå med hovedpersonen. Noen ganger er de nokså banale, mens andre ganger kan de være ordentlig subtile. “Her Story” bruker flere frampek – refleksjonen i dataskjermen, blinkende røde og blå lys med en sirene i bakgrunnen og endringer i musikken i spillet.

“Her Story” – Arbeidsark

Under spilling

Læreren fullfører det første søkeordet “murder” ved å se alle videoene og vise elevene hvordan brukergrensesnittet virker. Alle elevene svarer på det første spørsmålet på arbeidsarket: “Tror du kvinnen i videoen drepte offeret? Hvorfor?”

Så fortsetter dere gjennom resten av spillet. En og en kan komme opp til maskinen og legge inn et nytt søkeord og se videoene dette søkeordet gir. Etter at alle videoene er avspilt kommer den neste eleven opp og legger inn sitt søkeord. På den måten får alle elevene være med å spille.

De andre elevene ser videoene og arbeider videre med oppgavene i arbeidsarket:

  • Skriv ned viktige ord, navn, nummer, datoer, teorier og ideer du får mens spillet pågår. Klarer du å løse mysteriet før spillet slutter?
  • Hvordan vil du karakterisere kvinnen som blir intervjuet? På hvilken måte endrer inntrykket ditt av karakteren seg mens du spiller?
  • Hvem er de andre viktige karakterene i spillet? Hvordan lærte om dem?
  • Vi har fått tilgang til kvinnens svar, men ikke til etterforskerens spørsmål. Hvilken effekt gir dette?
  • Hvordan slutter “Her Story”? Hva ble avslørt på slutten av spillet?

Etter spilling

Når dere er ferdige med spillet kan elevene fullføre oppgavene på arbeidsarket. Du kan så bruke tid på gå gjennom arbeidsarket i klassen, ha en samtale i klassen og / eller en skriftlig oppgave.

Til samtale

  • Hvordan kunne denne fortellingen blitt fortalt i en film eller i en novelle?
  • Betydde rekkefølgen på filmklippene når for hvordan du opplevde historien? Hvorfor?
  • Synes du fortellingen var troverdig? Hvorfor? Hvorfor ikke?
  • Er Hannah en pålitelig forteller? Hvorfor? Hvorfor ikke?
  • Her hun skyldig i forbrytelsen hun er anklaget for? Hvis hun er det, er det noen formildende omstendigheter?

Langsvaroppgave

  • Skriv en tekst hvor du forteller en eller flere av episodene Hannah forteller om i intervjuene, men fra perspektivet til en av de andre karakterene.
  • Lag en anbefaling om Hannah burde bli anklaget for en forbrytelse ut fra den informasjonen du har fra intervjuene.
Klikk her for frampekene i “Her Story” (spill gjennom spillet først!)

På dataskjermen i spillet dukker det opp en refleksjon av personen som bruker maskinen hver gang Eve nevner graviditeten sin. Helt til slutt i fortellingen blir det avslørt av du som sitter ved datamaskinen er datteren hennes.

Sirenene dukker opp hver gang Simons mord blir nevnt. Kvinnen som blir intervjuet er mistenkt for dette mordet.

Musikken endrer seg etter hvem som blir intervjuet. Det blir etter hvert klart at det faktisk er to kvinner som blir avhørt. De er identiske tvillingsøstre. Kanskje…

Dette trenger du

“Her Story” er tilgjengelig på iOS og Android – og også Windows og macOS. Spillet koster alt fra kr 20-90 alt etter plattform og spillbutikk. Det krever svært lite av maskinvaren og kan spilles selv på den enkleste Windows-maskin. Windows og macOS-utgavene er tilgjengelige som DRM-frie utgaver fra GOG og HumbleBundle (hvor du også får Steam-nøkler). Den DRM-frie utgaven kan du legge over på en minnepinne, slik at du kan spille spillet direkte fra minnepinnen.

Tips, idéer og forslag

De som har laget “Her Story” har også laget en mer kompleks fortelling i samme stil i spillet “Telling Lies“. “Telling Lies” kan brukes på samme måte som “Her Story”, men du må selvfølgelig tilpasse opplegget til innholdet i “Telling Lies”.

Spillpedagognivå – Middels
Teknisk middels – Spillet må kjøpes, lastes ned og installeres. Det fungerer fint på en vanlig datamaskin.
Didaktisk middels – Koblingen mellom spillet og mål i læreplanen går via refleksjoner rundt innhold og opplever i spillet. Læreren må ha selv ha reflekter over dette og hjelpe elevene med å holde dette fokuset under spillingen, samtidig som en er åpen for andre opplevelser underveis.
Spillmekanisk middels – Spillet krever ikke at elevene spiller spill fra før og det er ingen tidsfrister eller poeng som må oppnås.