Undervisningsforslaget er skrevet av Odin Nøsen og delt med Creative Commons BY-NC-SA.
Et eksperimentelt, minimalistisk kunstspill som utforsker én enkelt følelse og som tar bare et noen minutter å spille gjennom. Hvordan kan svært enkel spillmekanikk og et enda enklere visuelt uttrykk skape forståelse for en så vanskelig følelse som ensomhet?
Om spillet
«Loneliness» er et enkelt utforskningsspill hvor det eneste du kan gjøre er å styre en lite blokk rundt på skjermen. Du utforsker et landskap hvor det er en masse andre små blokker som er opptatt med ulike sosiale aktiviteter, vist gjennom hvordan de beveger seg. Du beveger det rundt med piltastene på tastaturet (eller berøring på skjermen). Etter hvert som du beveger deg fremover blir bakgrunnen mørkere og mørkere, og du møte færre og færre andre blokker.
Det tar noen minutter å spille gjennom, alt etter hvor raskt spilleren beveger seg fremover.
Undervisningsmål
Målet med økten er at elevene skal reflektere over hvordan ensomhet kan oppleves og hvordan det uttrykker seg i praksis, sett fra den som opplever ensomheten.
Dette kan knyttes til kompetansemål i samfunnsfag om «Identitetsutvikling og fellesskap«, og KRLE om å «Kunne ta andres perspektiv«. Det vil også være aktuelle kompetansemål i mange fag sett i lys av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring«.
Selve spillet kan spilles av alle aldersgrupper og resten av alderstilpasningen handler om samtalen og oppfølgingen etter gjennomspilling.
«Loneliness» fungerer i praksis som en samtalestarter og innledning til et større arbeid rundt temaet.
Slik kan du gjøre det
Før spilling
Det kan være nyttig å la elevene reflektere over hva ensomhet er og hvordan det kan se ut i skolen. Informer elevene om at de skal få spille et kort spill som handler om hvordan det er å være ensom.
Under spilling
Be elevene gå inn på lenken https://www.necessarygames.com/play/loneliness/ og spille gjennom spillet. Minn dem på at de styrer den lille ruten med piltastene på tastaturet.
Hvis elevene sitter sammen to og to eller i små grupper er det lurt om de ikke snakker sammen mens de spiller første gang. La dem oppleve spillet for seg selv. Når de er ferdige kan de få lov til å snakke sammen om spillet og de kan prøve spillet en gang til frem til læreren tar fokuset til videre samtale om opplevelsene elevene har hatt.
Etter spilling
Det er mange ulike innfallsvinkler til samtaler rundt spillet og de beste er de du selv ser vil passe godt i din klasse, men her er det noen forslag:
- Hvilke inntrykk sitter du igjen med etter å ha spilt «Loneliness»?
- Hvem er du i spillet?
- Hva gjør de andre brikkene du treffer?
- Hvordan opplevde du det at de andre rutene alltid beveger seg vekk fra deg?
- Hva tenker du om det at bakgrunnen blir mørkere og mørkere etter hver som du kommer lenger ut i spillet?
- Har du opplevd dette selv?
- Har du vært en av dem som beveger seg vekk?
- La du merke til hva som skjedde rett før slutten av spillet?
- Hvordan fremstiller spillutvikleren det å være ensom?
Dette trenger du
Det eneste elevene trenger er tilgang til en nettleser – og nettadressen https://www.necessarygames.com/play/loneliness/
Spillet er også gratis tilgjengelig på Steam for Windows.
Tips, idéer og forslag
Utvikleren av «Loneliness», Jordan Magnuson, har laget en rekke andre korte eksperimentelle spill som tar opp vanskelige og såre tema fra ulike steder i verden.
I etterkant av spilling er det mulig å lage en «live» utgave av spillet med klassen samlet i en stor gymsal. Én elev skal bevege seg fra den ene kortsiden av salen over til den andre. De andre elevene har samlet seg i små grupper av ulik størrelse rundt omkring i salen. De kan lage seg ulike aktiviteter, som rutene i spillet. Den ene elever begynner å bevege seg fra den ene kortsiden over til den andre i et jevnt tempo. Om denne kommer nær en av gruppene med de andre elevene skal disse bevege seg raskt vekk fra eleven og ut til langsidene i gymsalen og stoppe der. Når eleven er kommet til den andre siden av gymsalen kan en velge ut en ny elev som får prøve det samme. I etterkant samtaler elevene om hvordan det opplevdes i virkeligheten og om dette var likt eller ulikt det å spille spillet. Det som er annerledes her er at elevene også får være de som beveger seg vekk.
Spillpedagognivå – Enkelt
Teknisk enkelt – Spillet er et gratis nettleserspill og virker på alle enheter med en nettleser.
Didaktisk enkelt – Koblingen mellom spillet og mål i læreplanen går via refleksjoner rundt innhold og opplever i spillet, men koblingen er direkte og lett for elevene å oppleve. Læreren må ha selv ha reflekter over dette og hjelpe elevene med å holde dette fokuset under spillingen, samtidig som en er åpen for andre opplevelser underveis.
Spillmekanisk enkelt – Spillet styres med piltastene og eleve skjønner raskt hvordan spillet virker.

