Et animert skjermbilde fra StoryTeller som viser hvordan ulike deler av fortellingen endres.

“StoryTeller” – Hvordan lage 20 000+ fortellinger og noen til

Print Friendly, PDF & Email

Undervisningsforslaget er skrevet av Odin Nøsen og delt med Creative Commons BY-NC-SA.

Har du noen gang strevet med å komme på en god fortelling? Her er en liten gratis perle som viser hvordan du med en enkel oppskrift kan lage nesten uendelig med (ofte rare) små fortellinger.

Om spillet

Å kalle “StoryTeller” for et dataspill er å tøye begrepet noe, men det gjør ikke noe. Av og til er det plass til noe som verken er et verktøy, en interaktiv fortelling eller et dataspill, men noe et sted midt imellom disse tre.

Når du starter “StoryTeller” får du opp fire kolonner, som hver inneholder en tilfeldig del av en fortelling. I den første kolonnen begynner fortellingen med “Once upon a time…”, så fortsetter den med “One day…” i den andre kolonnen, før tvisten i fortellingen kommer med “Then…” og det avsluttes med “The next morning…”.

Med piltastene kan du endre hvert fortellerledd i de ulike kolonnene, slik at du får en unik fortelling – som kan gi alt fra spennende fortellinger til helt sære usammenhengende noen. I “StoryTeller” er det mulig å lage over 20 000 fortellinger. Hvilken er din favoritt?

Men… det kan hende du leter etter “Storyteller” fra Annapurna, som har akkurat samme navn som dette spillet. “Storyteller” er et rikere spill hvor du skal iscenesette ulike fortellinger, fra Bibelen til Shakespeare.

Undervisningsmål

Målet med undervisningsforslaget er å la elevene erfare de ulike elementene i en fortelling og gi dem en enkel rammefortelling som det er mulig å utvide. Dette kan brukes i forbindelse tekstarbeid i norsk og engelsk.

“StoryTeller” har noen voldelige elementer og referanser, så det passer best for elever på ungdomstrinnet og oppover, selv om undervisningsmålet også passer for 5.-7. trinn.

Slik kan du gjøre det

Dette er en enkelt og kort undervisningsforslag å gjennomføre. Det er mulig å gjennomføre det både som helklassespilling, spilling i små grupper og individuelt, om elevene har maskiner til det.

Undervisningsforslaget kan ta alt fra en til flere skoletimer alt etter hva du ønsker at elevene skal gjøre.

Før spilling

Før du starter spillet går du gjennom fortellingselementene spillet bruker i hver kolonne, under overskriften om hvordan en enkel fortelling er bygget opp. Det skader ikke om du våger deg på et eksempel på direkten – og ikke vær redd for at det blir dumt, rart eller ikke helt sammenhengende. Poenget er at elevene skal trene på dette.

"Det var en gang... [en eller annen som ett eller annet]"
"En dag... [skjedde det noe som førte til noe]"
"Så... [skjedde det noe uventet]"
"Neste morgen... [skjedde det noe som rundet av fortellingen]"

“Det var en gang en stol som var lei av å bli sittet på. En dag forlot den huset for å finne andre som seg selv. Så oppdaget familien i huset at de ikke hadde noe å sitte på. Den neste morgenen kom den tilbake og tok sin rettmessige plass.”

Under spilling

Hvis elevene har mulighet for det er det best om elevene spiller i små grupper (eller hver for seg). Etter de har installert “StoryTeller” skal elevene finne sin historie – den historien de liker best. Når de har funnet den tar de et skjermbilde og legger det inn i et dokument du har delt med klassen, slik at alle kan se hva de andre synes var en delbar historie.

Hvis du velger å kjøre dette som helklassespilling kjører du “StoryTeller” på storskjerm. Del elevene inn i små grupper 3-4 eler i hver gruppe. Så kommer hver gruppe frem og blir enige om hvilken historie de liker best. De andre gruppene observerer. Når gruppen har funnet et historie de liker tar du et skjermbilde og legger det inn i delt dokument for klassen.

Etter spilling

Etter elevene / gruppene har funnet sin fortelling er det mulig å velge en rekke ulike fortsettelser.

“StoryTeller” – Arbeidsark

Skrive hele fortellingen – Elevene velger ut sin favorittfortelling fra det delte dokumentet og lager en utvidet skriftlig fortelling med denne som utgangspunkt. Du kan vurdere om de skal lage en ny slutt, fordi sluttkolonnen er kanskje den svakeste delen i “StoryTeller”.

Lage din helt egen fortelling – Elevene skal lage sin egen fortelling etter samme mal som “StoryTeller”. De kan bruke arbeidsarket til høyre eller lage det helt selv. De kan tegne små tegninger, som i spillet, etter de kan skrive ut hele fortellingen (som i oppgaven over).

En analog “StoryTeller” – Elevene kan i grupper lage sin egen analog utgave av spillet. Fire grupper får i oppgave å lage flere utgaver av hver kolonne i spillet, med tekst og tegninger. Så kan elevene sette sammen egne fortellinger ut fra hva de har laget selv.

Dette trenger du

“StoryTeller” er tilgjengelig for Windows og macOS. Det er også en Linux-utgave, men denne er så gammel at den i praksis ikke virker lengre. Spillet laster du gratis ned fra itch.io – https://oluwa.itch.io/storyteller

Du kan distribuere filen du laster ned via minnepinner eller som en delt zip-fil i det systemet du har på skolen. Det er også mulig å pakke spillet ut på en minnepinne og spille det direkte fra denne.

Tips, idéer og forslag

Twitter-kontoene https://twitter.com/ASmallFiction og https://twitter.com/MicroSFF har en rekke nydelige eksempler på hvordan mikrofortellinger kan ha gode og overraskende poeng som kan tenkes på lenge.

Spillpedagognivå – Enkelt
Teknisk enkelt – Spillet er gratis og må lastes ned og installeres på en vanlig Windows-maskin.
Didaktisk enkelt – I praksis er dette ikke et spill, men et verktøy for å hjelpe elevene i gang med skrivingen av en fortelling.
Spillmekanisk enkelt – Det er ikke noe spillmekanikk å snakke om. Det eneste du kan gjøre er å bruke piltastene til å endre de ulike delene av fortellingen.