Print Friendly, PDF & Email

Undervisningsforslaget er skrevet av Odin Nøsen og delt med Creative Commons BY-NC-SA.

Jaktet på og alene. En gutt blir trukket inn i et spindelvev av mørke hemmeligheter. Og du er gutten! “Inside” er en underlig fortelling med mange tolkningsmuligheter. Hva er det egentlig som skjer her?

Om spillet

“Inside” er et hybrid 2D/3D-plattformspill med noen gåter underveis. Du spiller en gutt som må springe, hoppe, klatre og løse gåter for å unngå å bli drept og samtidig prøve å finne ut hva som skjer. Spillet er både skremmende og vakker på en gang og det har en underfundig historie som avdekkes gradvis utover i spillet. Det er ingen tekst eller tale i spillet, så fortellingen blir utelukkende kommunisert gjennom bilder, lyd, detaljer og kroppsspråk.

Spillet passer nok best for ungdomsskolen og opp, i og med at du dør lett og på rimelig grafisk vis uten at det er blod og gørr (men lydene kan være rimelig ille). Progresjonen i spillet lagres hele tiden, så om gutten dør er spillet i gang igjen raskt og ikke så langt fra der du døde. Spillet har en PEGI18 aldersanbefaling, så du kan risikere at det er foreldre som reagerer på at spillet blir brukt i undervisning. Det er derfor viktig å kommunisere hva spillet inneholder og hva du skal bruke det til (og hvorfor) i undervisningen overfor foreldre.

Det tar rundt 2 timer å spille gjennom hele spillet.

Trailer til spillet
Full gjennomspilling av spillet

Undervisningsmål

Målet er å bruke spillet til å trene elever opp i observasjon, samtale og tolkning. Da er det på sin plass å ikke bare bruke tekst eller film, men også dataspill. Det gjør at “Inside” kan passe til undervisning i både norsk og engelsk under kjerneelementer som “Tekst i kontekst” og “Møte med engelskspråklige tekster” (selv om det ikke er verken språk eller tekst i spillet).

Spillet fungerer også godt som skrivestarter til å inspirere elever til å skrive videre på fortellingen.

Slik kan du gjøre det

Før spilling

Elevene bør spille “Inside” to og to, slik at de kan observere og snakke sammen om hva som skjer i spillet. Det er også mulig å spille det på storskjerm der en (og en) elev spiller for klassen – og stopper opp der hvor en skal stoppe. Det beste er likevel om de spiller i små grupper, fordi da gjør spillet mest inntrykk. Lyd er en viktig del av stemningen i spillet, så la elevene høre lyder og eventuelt godt med lyd om dere spiller på storskjerm. Gjerne spill spillet i et mørklagt klasserom.

Du må regne med å bruke minimum 2 skoletimer, men du kan lett strekke det videre alt etter hvor mye samtale du legger opp til – eller skal spille gjennom hele spillet. Undervisningsforslaget legger opp til at du spiller spillet frem til der demoen slutter.

Lenke til arbeidsark.
Arbeidsark til “Inside”

Under spilling

La elevene begynne spillet – og allerede når gutten først dukker opp ber du dem stoppe opp. Det er laget et arbeidsark til spillet hvor det er oppgitt bilder fra bestemte steder. Når elevene kommer til dette stedet skal de stoppe opp og svare på spørsmålene angitt under hvert bilde. Her har du selvfølgelig stor frihet i å stille andre spørsmål om du har noen gode på lur. I dokumentet kommer de samme spørsmålene om igjen under hvert bilde for å se om elevene ser utviklingen av fortellingen fra spillskapernes side.

Elevene må se etter så mange detaljer de kan i forgrunn og bakgrunn. Spesielt må de legge merke til ting som skiller seg ut – er det for eksempel vanlig å finne “kjøleskap” med lys midt i skogen? Er hundene helt normale? Bruk noen minutter på å gjøre elevene oppmerksomme på at de skal lete etter detaljer. Kanskje de to første bildene/beskrivelsene bør skje felles i klasserommet.

Arbeidsarket strekker seg til ca 40 minutters spilling, hvor det også er regnet med noe tid til problemløsning i spillet. Tid til samtale og skriving kommer utenom.

Du kan enkelt forlenge opplegget selv ved å la elevene spille videre og be dem stoppe opp hvor det virker naturlig – og da svare på tilsvarende spørsmål som i arbeidsdokumentet.

Etter spillerunden, eller underveis, kan dere også drøfte hvordan spillskaperen lager de ulike stemningene elevene opplever i spillet. Kjenner de igjen virkemidler fra andre spill eller er kanskje film en bedre referanse?

Etter spilling

Etter endt spillrunde kan elevene også skrive en fortsettelseshistorie. Hva tror de kommer til å skje videre? Hvordan ender historien? Hva er forklaringen på alt de har sett til nå? Hva befinner seg i tanken på slutten av traileren til spillet?

Et skjermbilde som viser gutten som gjemmer seg bak en stope for å unngå å bli sett av en robot.

Dette trenger du

“Inside” finnes til Windows, macOS, Playstation 4, Xbox One, Switch og iOS til rundt kr 200. Det enkleste er å følge lenkene på hjemmesiden til spillet for å komme til rett butikk. Det er mulig å kjøpe en DRM-fri utgave til Windows på GOG, som du da kan installere på og spille fra en minnepinne. Det finnes også en gratis demo-utgave av spillet på flere av plattformene.

Tips, idéer og forslag

Det finnes lange drøftinger av hva fortellingen i spillet egentlig går ut på som kan være interessante å lese når du har spilt gjennom spillet.

Det er alltid lurt å ha spilt så mye av spillet som mulig selv før du ruller det ut til elevene.

Spillpedagognivå – Middels
Teknisk middels – Spillet må kjøpes, lastes ned og installeres. På Windows krever det en spillmaskin for å fungere godt.
Didaktisk middels – Koblingen mellom spillet og mål i læreplanen går via refleksjoner rundt innhold og opplever i spillet. Læreren må ha selv ha reflekter over dette og hjelpe elevene med å holde dette fokuset under spillingen, samtidig som en er åpen for andre opplevelser underveis.
Spillmekanisk enkelt – Spillmekanikken er enkel. Du styrer med piltaster / kontroller og oppgavene er ikke vanskelige. Det er opplevelsen som står i fokus, ikke spillmekaniske triks.