Print Friendly, PDF & Email

Undervisningsforslaget er skrevet av Odin Nøsen og delt med Creative Commons BY-NC-SA.

Til månen (og tilbake) er vanskelig nok! 

Om spillet

“Spaceflight Simulator” er det du tror. Det er en simulator for romferder – fra du bygger raketten til du forhåpentligvis kommer trygt tilbake. Først må du bygge raketten og det er viktig å tenke på hva den skal gjøre. Så må du få den opp og ut i verdensrommet, og styre den dit den skal – og tilbake igjen. Det er kanskje på kanten å kalle dette et spill, men det har visse spillelementer – så det får gå.

Det er en enkelt spill, så elevene trenger ikke masse bakgrunnskunnskaper for å få den første raketten opp og ut i verdensrommet. Spillet legger opp til en masse eksperimentering, samtidig som det er mer komplisert når det skal lages raketter som skal lande på månen og kommer tilbake igjen.

Trailer til spillet
Gjennomspilling av reisen til månen og tilbake

Undervisningsmål

Ehh… Lettere sjokkert oppdaget forfatteren av dette undervisningsforlaget at ingenting om utforsking av verdensrommet har overlevd overgangen til LK20 i grunnskolen. Det er ikke ett kompetansemål i den nye læreplanen som knyttes til romfart og utforskningen av verdensrommet eller solsystemet. Ikke ett! Det var fine kompetansemål i naturfag i forrige læreplan – og nå… ingenting. Hekkan! Hvordan skal vi nå få inspirert ungene til å ville utforske verdensrommet?! Løsning – se stort på læreplanen. Det burde være mulig å plassere bruken av spillet under kjerneelementene “Teknologi” og “Energi og materie” i naturfag, selv om det ikke er noen direkte komptansemål som passer like godt.

Alt etter ambisjoner kan du bruke dette fra 5. trinn og oppover. Simulatoren er både så enkel og så avansert at her er det ting å hente for et stort alderssegment.

Slik kan du gjøre det

Dette spillet gjør seg best når elevene spiller i grupper. Da kan de ha konkurranser gruppene imellom og de kan prøve ut mye mer enn om du organiserer det som helklassespilling. Du må regne med å bruke 2-4 skoletimer, alt etter hvor langt du vil at elevene skal komme på reisen.

Lenke til arbeidsark.
“Spaceflight Simulator” – Arbeidsark

Gå gjennom hva du kommer til å se etter når elevene jobber – og hva elevene skal ha som mål. Sett opp flere mål for elevene, som de kan krysse av når de får det til. Det skal leveres en kort rapport til hvert oppdrag, som inneholder planlegging, gjennomføring og erfaringer. Her er et forslag til oppdrag med stigende vanskelighetsgrad:

  • Lag en rakett som kan ta av.
  • Få en rakett opp i bane rundt jorden.
    • Få mannskapet vel ned på jorden igjen.
  • Få en rakett opp til månen.
    • Lande et månefartøy på månen.
    • Få mannskapet tilbake til jorden.
  • Lag en romstasjon.
    • Du trenger å sende opp mange raketter for å sette utstyr i bane!

Første gang du starter spillet vil det hjelpe deg med å fullføre flere av disse oppdragene gjennom å vise deg hva du skal gjøre. Ellers finnes det mye hjelp på verdensveven om elevene googler litt – spesielt på Fandom Wiki-siden til spillet.

Det er også mulig å bruke et gjennomført opplegg som inspirasjon til en skriveøkt – “Reisen – Dit, og tilbake igjen”.

En bonusoppgave kan være å lage en “superduperrakett”. Elevene selv må få være med å forstå hva “superduper” her skal bety – men tanken bak og hvordan den virker i praksis er ofte spennende å se.

Dette trenger du

Elevene trenger mobiltelefoner, nettbrett eller Chromebooker som støtter Android-apper. Android-appen finner du på Google Play og iOS-appen på App Store. Appene er gratis, men du får tilgang til med deler til raketten din om du betaler i appen. Det er heldigvis ikke nødvendig å kjøpe flere deler for å kunne gjennomføre dette undervisningsforslaget.

Den enkleste måten å løse behovet for maskinvare er at elevene kan bruke sin egen mobiltelefon. Da kan de også spille det hjemme (og på bussen).

“Spaceflight Simulator” er nylig også sluppet for Windows og macOS på Steam, men bare som en betaltutgave til kr 83,-.

Det er forresten mulig å spille Android-apper på Windows 10, men da må elevene installere https://www.bluestacks.com/ og selv logge på med sin private Google-konto for å få tilgang til appen i Bluestacks.

Tips, idéer og forslag

En annen app som også kan brukes omtrent likt er “Space Agency” – lenke til Android og iOS. Dette er hakket mer avansert, men har bedre opplæring innebygget og tar mer konkret for seg fysikken knyttet til romfart.

Übersimulatoren for romfartøy er selvfølgelig Kerbal Space Program. Det er tyngre å komme igang med, krever mer utstyr og planlegging (både fra deg og eleven), men KSP er en ekte Spaceflight-simulator.

Apollo: A Co-Op Game” er et spill som minner om Keep Talking and Nobody Explodes, bare at den ene spilleren er plassert i romskipet og de andre er i kontrollrommet på bakken. Spillet tar for seg mange reelle hendelser som skjedde i Apollo-programmet.

Spillpedagognivå – Enkelt
Teknisk enkelt – Spillet er gratis på mobil, men må lastes ned og installeres. Elevene kan installere det på egne telefoner. Utgaven for Windows og macOS må kjøpes.
Didaktisk enkelt – Tematikken i spillet er direkte koblet til ferdigheter og kunnskaper om romfart, og det å lykkes i spillet betyr at du også har økt kompetanse innen dette området.
Spillmekanisk enkelt – Spillet er selvinstruerende, så mekanikken er lett å lære – men vanskelig å mestre.