Skjermbilde fra "Euclidea" hvor spilleren skal løse en geometrisk oppgave.

“Euclidea” – Geometriske gåter uten viskelær og lysegrå kladdeark med hull i

Print Friendly, PDF & Email

Undervisningsforslaget er skrevet av Odin Nøsen og delt med Creative Commons BY-NC-SA.

“Euclidea” handler om å lage geometriske konstruksjoner med linjal og passer – men på en annen måte! Du trenger ikke å tenke på skygger av tidligere tegnede linjer, viskelærstøv, hull i tynne kladdeark eller nøyaktighet. “Euclidea” holder det rent og pent for deg. Samtidig er “Euclidea” et spill – et spill som verdsetter enkelhet og matematisk skjønnhet. Finn den mest elegante løsninger (den som krever færrest mulig operasjoner) og du får den høyeste poengsummen.

Om spillet

“Euclidea” begynner på begynnelsen og fører deg gjennom grunnleggende ting som linjer, halvering, vinkelrette vinkler og så videre. Du får ordentlig kompliserte oppgaver først når du har lært deg det grunnleggende. Indre og ytre tangenter, regulære heksagoner og det gylne snitt blir vanskelige oppgaver selv for de som kan euklidsk konstruksjon.

Oppgavene i spillet er på engelsk (eller russisk) og det er den eneste begrensningen for aldersgruppen det passer for. Det er selvfølgelig mulig for lærer å forklare oppgavene på norsk, men da krever det en litt annen metodisk tilnærming i forhold til hvordan du kan jobbe med spillet i undervisningen.

Hvor mye tid du bruker på dette spillet er helt opp til deg. Det kan fungere i en enkelttime og som jevnt arbeid over lang tid.

Bare så det er sagt, dette er ikke “Geogebra“. Du kunne gjort en del av det samme der, men her er det strømlinjeformet og organisert som et hjernenøtt-spill – og det er noe helt annet.

Et animert bilde som viser løsningen på en av oppgavene i spillet.

Undervisningsmål

I matematikk er det passende mål knyttet til geometri i de fleste av årstrinnene. Dette kan du også kombinere med ulike arbeidsmåter i matematikk der utforskning og utprøving er sentralt.

Slik kan du gjøre det

Få elevene inn på nettsiden https://www.euclidea.xyz og la elevene bruke enten nettsiden selv eller la dem laste det ned til mobile enheter. Veiled elevene gjennom alle oppgavene i “Alpha”, slik at de kommer godt i gang og skjønner hvordan spillet virker.

Et bilde av de ulike samlingene av oppgaver som finnes i spillet.

Nettsideutgaven gir deg muligheten til å logge på via Google, Facebook eller en egen epost. Da husker spillet hvor langt du er kommet i spillet (og poengsummen din).

Det fungerer godt om elever sitter to og to og prøver å løse oppgavene sammen.

Hvis du vil “oversette” digitale spilleferdigheter til skolskt analogt papirarbeid er det alltid mulig å si at elevene skal konstruere løsningene de kommer frem til med blyant, linjal og passer, etter at de er ferdige med en oppgave i spillet.

Prøving og feiling fungerer, men det fungerer enda bedre om du som lærer får elevene til å notere erfaringer om hva som virker underveis.

Det er ingen “lærerkonto” som har oversikt over progresjon hos elever eller liknende.

Dette trenger du

Elevene trenger tilgang til en nettleser eller nettbrett/mobil. Du finner lenker til gratis mobilapper og nettsiden på https://www.euclidea.xyz/

Du kan logge deg rett på nettutgaven av Euclidea på https://www.euclidea.xyz/en/game/

GDPR-notis

Det er mulig å bruke “Euclidea” uten at elevene må logge på tjenesten og da er det meste i forhold til GDPR sikret. Det elevene går glipp av er at tjenesten ikke husker hvor langt de er kommet i spillet, om de logger på en annen maskin. Spillet husker hvor langt eleven er kommet på den maskinen de spiller, men eleven må logge på tjenesten for at spillet skal huske det om de skifter over til en annen maskin. Dette er ikke kritisk for å kunne bruke spillet i undervisning, men det er viktig å vite.

Det er ikke mulig å få tak i en databehandleravtale med de som har laget spillet. Samtidig er det ingenting i “Terms of Use” eller “Privacy Policy” i spillet som tilsier at påloggingsopplysningene blir brukt til noe mer enn å huske hvor langt spilleren er kommet i spillet.

Faktisk er det laget et kvarters TV-innslag i forbindelse med konferansen KnowHowEdTech 2021 som tar opp nettopp utfordringer med digitale læringsressurser, GDPR og databehandleravtaler med utgangspunkt i “Euclidea”.

En video om GDPR og spillet “Euclidea”

Tips, idéer og forslag

Det er alltid lurt å spille igjennom så mange oppgaver du klarer. Da har du selv tenkt på hvordan du kan løse oppgavene og hjelpe elevene der de står fast.

Det kan være frustrerende å se at det tilsynelatende ikke er mulig å løse oppgavene litt ute i spillet på det laveste antall euklidske konstruksjoner. Det lave tallet konstruksjoner kommer fra et lite triks du kan gjøre når du selv bruker sirkler for å konstruere noen bestemte vinkler – og da er det mulig å spare en euklidsk konstruksjon enn om du bruker de faste hurtigkonstruksjonene.

Perfekte løsninger til Alpha
Perfekte løsninger til Beta

Spillpedagognivå – Enkelt
Teknisk enkelt – Spillet er gratis og tilgjengelig på flere plattformer og det er mulig å spille det som helklassespilling.
Didaktisk enkelt – Direkte kobling mellom innhold i spillet og kompetansemål i læreplanen matematikk.
Spillmekanisk enkelt – Spillet krever bare enkel bruk av muspeker og har god opplæring i hvordan det spilles.