-
«Runo» – Stories makes the past and the present come alive
Bli med på et besøk til den gamle familiehytten og opplev en magisk og mystisk midtsommerkveld. «Runo» er et oppdiktet finsk folkeeventyrspill, fylt med referanser og troper elever kan kjenne igjen fra moderne serier, filmer, spill og litteratur. ❤️
-
«StoryTeller» – Hvordan lage 20 000+ fortellinger og noen til
Har du noen gang strevet med å komme på en god fortelling? Her er en liten gratis perle som viser hvordan du med en enkel oppskrift kan lage nesten uendelig med (ofte rare) små fortellinger. ❤️
-
Dataspill som sanselige opplevelser og estetiske uttrykk
Kan dataspill være gode opplevelser for elevene? Har disse opplevelsene en verdi i seg selv? Kan de brukes som et didaktisk grep i undervisningen? Og hvilke spill snakker vi egentlig om? Alt dette og mer til får du svar på i dette 20-minutters foredraget. ❤️
-
«Shady Part of Me» – Jeg og meg leter etter utgangen
“There once was a girl who was trapped in dark With naught but her shadow for company. A journey to escape she did embark and her shadow followed distrustfully.” Bortsett fra at «Shady Part of Me» er et kunstverk som må oppleves, så viser det også hvordan et narrativ kan gjennomsyre absolutt alle elementer i et dataspill. Kan det i tillegg si noe om hva strukturell dissosiasjon er og hvordan det behandles?❤️
-
«It Goes On» – Umyndiggjøring som spillmekanikk
I de fleste spill er “level up” en kjent frase. Man “levler opp”, blir flinkere og får bedre våpen, egenskaper eller powerups som hjelper deg å spille spillet. Men hva om man snur om på det? Hva om man “levler ned”, i den forstand at spillet blir vanskeligere å spille fordi du får færre egenskaper? «It Goes On» er et slikt spill. ❤️
-
«Her Story» – Det upålitelige vitnet
Et uløst mordsak og en rekke videoklipp fra ulike avhør. En kvinne som er et offer eller en morder? Snakkes hun sant eller lyver hun? Du må sette sammen historien og finne ut hva som egentlig skjedde. ❤️
-
«The Sims» – Livet på den andre siden av skjermen
Lek med livet, utforsk mulighetene og gjør ting du ellers ikke ville gjort. Siden du kan gjøre nesten alt, og det er få regler som begrenser, kan du bruke «The Sims» til å utforske mange sider av det å leve et liv – og dermed også bruke det i nesten alle fag. ❤️
-
«Milkmaid of the Milky Way» – Norsk nasjonalromantisk sci-fi på rim
Hva skjer når en ung norsk budeie ser et utenomjordisk romskip forbi feie? Mellom fjord og fjell hører hun det skralle en gang i Norge på 1920-tallet. ❤️
-
«Gone Home» – En oppvekstnovelle i USA på 90-tallet
7. juni 1995 kl. 01:15. Du kommer hjem etter et år i utlandet. Du forventer at familien møter deg, men huset er tomt. Det noe som ikke stemmer. Hvor er alle sammen? Og hva har skjedd? Selv om alle elevene spiller samme spill vil de sitte igjen med minst to helt forskjellige konklusjoner på spillnovellen. «Gone Home» er et ypperlig utgangspunkt for samtaler om familie, vennskap og det å bli voksen, og det å analysere en tekst. ❤️