image_pdfimage_print

Undervisningsforslaget er laget med utgangspunkt i et opplegg laget av Aleksander Husøy

For å kunne bli forstått, må vi være i stand til å kunne kommunisere. Og kommunikasjon er ikke alltid enkelt. Nicaragua hadde på 70-tallet ingen form for tegnspråk, men i 1977 skjedde det noe. Femti døve barn fra hele landet ble samlet sammen på en ny skole i Managua. Uten et felles språk å uttrykke seg på gjorde barna det eneste de kunne gjøre – de laget et! I «Sign» følger du dem et lite stykke på reisen deres.

Om spillet

«Sign» er et spill for 4 til 7 spillere med varighet på rundt 2 timer. Spillet er basert på en sann historie om et ungt språk formet av barnehender. Historien om Nicaraguansk tegnspråk er kraftfull og rørende. Vi trenger denne typen fortellinger, og bør bevare dem for fremtiden.

I «Sign» ikler man seg rollen som et hørselshemmet barn på deres første skoledag. I fellesskap skaper spillerne et nytt språk gjennom lek og interaksjon. I de 90-120 minuttene spillet varer, må deltakerne kommunisere med hverandre helt uten talespråk. Målet deres er å formidle og forstå hverandres karakterers personlighet, interesser og drømmer for framtiden. For å få det til, må deltakerne i samarbeid skape sitt eget tegnspråk. Spillet lærer dermed ikke deltakerne et etablert tegnspråk, men det er en glimrende aktivitet for å bedre forstå hvordan det er å være døv eller hørselshemmet i et samfunn som primært består av hørende.

Spillet er delt inn i skoletimer og friminutt. Hver skoletime gir spillerne anledning til å bygge på sitt nye felles tegnspråk. Friminuttene lar de praktisere språket de nettopp har skapt.

Hver elev blir tildelt et rollekort. I løpet av spillet er målet å formidle sine håp og drømmer til de andre deltakerne.

Undervisningsmål

«Sign» er et ypperlig utgangspunkt for refleksjon rundt kommunikasjon og empati i fag som norsk, engelsk, samfunnsfag og KRLE – spesielt kompetansemål knyttet til det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring».

Slik kan du gjøre det

Hele spillet er beskrevet i «Booklet»-delen av spillet, som du kan laste ned litt lengre nede på siden. Hvordan du skal organisere spillet i klassen er beskrevet i detalj. Du må likevel lese deg godt opp og «oversette» instruksjonene til din klasse og ditt klasserom, slik at du vet hvordan dere skal gjøre alle de ulike praktiske tingene som spillet legger opp til.

Det er en rekke ulike praktiske ting som må være klart og som du må finne frem og/eller lage – så vær godt forberedt!

Dette trenger du

«Sign» er originalt laget på engelsk og er tilgjengelig som fysisk spill på Thorny Games for $20. På samme nettsted kan du også laste ned den engelske utgaven gratis og skrive den ut selv. Og for å toppe det hele har Aleksander Husøy oversatt spillet fra engelsk til norsk – og dette utgaven kan også lastes ned fra disse sidene gratis og skrives ut.

I tilfelle Thorny Games sin nettside skulle være utilgjengelig er spillboken og kortene også tilgjengelig her.

Sign – Booklet (norsk utgave)
Sign – Cards (norsk utgave)

Så er det bare å finne frem litt tykt papir til kortene og børste støv av kopimaskinen.

Tips, ideer og forslag

«Sign» kan også være en god aktivitet å gjennomføre på en planleggingsdag for lærerkollegiet eller for studenter som utdanner seg til å bli lærere, tolker, vernepleiere og en rekke andre studieretninger innenfor pedagogikk, helse og sosialt arbeid.

Om du finner en bruk for «Sign» i undervisning, blir Aleksander veldig glad for en liten tilbakemelding. I hvilken kontekst brukte du det? Fungerte spillet med gruppen? Hva snakket dere om i diskusjonen etter spillet? Send Aleksander en direktemelding på Twitter eller send ham en epost.