Jørund Høie Skaug og Odin Nøsen hadde den 7. mai 2021 et 20-minutters videoforedrag om «Dataspill som sanselige opplevelser og estetiske uttrykk» på NKUL 2021. Der tar de for seg hvordan du kan se på dataspill som noe mer enn bare et middel for å oppnå kompetansemål i læreplanen.

Kan dataspill være gode opplevelser for elevene? Har disse opplevelsene en verdi i seg selv? Kan de brukes som et didaktisk grep i undervisningen? Og hvilke spill snakker vi egentlig om? Alt dette og mer til får du svar på i dette 20-minutters foredraget. Det blir lagt ekstra vekt på spillene «What Remains of Edith Finch» og «Embracelet».

(Lenke til manus for de som trenger en tekstet utgave)

Videoforedraget er laget av Jørund Høie Skaug og Odin Nøsen og er delt med Creative Commons BY-NC-SA.

En rekke av spillene som nevnes i foredraget er det laget undervisningsforslag til her på Spillpedagogbanken – What Remains of Edith Finch / The Unfinished Swan / The Last Day of June / Superliminal / Proteus / Embracelet / Inside / Orchids to Dusk / Everybody’s Gone to the Rapture / Stories Untold