Dataspill som sanselige opplevelser og estetiske uttrykk

Kan dataspill være gode opplevelser for elevene? Har disse opplevelsene en verdi i seg selv? Kan de brukes som et didaktisk grep i undervisningen? Og hvilke spill snakker vi egentlig om? Alt dette og mer til får du svar på i dette 20-minutters foredraget.

«It Goes On» – Umyndiggjøring som spillmekanikk

I de fleste spill er “level up” en kjent frase. Man “levler opp”, blir flinkere og får bedre våpen, egenskaper eller powerups som hjelper deg å spille spillet. Men hva om man snur om på det? Hva om man “levler ned”, i den forstand at spillet blir vanskeligere å spille fordi du får færre egenskaper? «It Goes On» er et slikt spill.

«Gone Home» – En oppvekstnovelle i USA på 90-tallet

7. juni 1995 kl. 01:15. Du kommer hjem etter et år i utlandet. Du forventer at familien møter deg, men huset er tomt. Det noe som ikke stemmer. Hvor er alle sammen? Og hva har skjedd? Selv om alle elevene spiller samme spill vil de sitte igjen med minst to helt forskjellige konklusjoner på spillnovellen. «Gone Home» er et ypperlig utgangspunkt for samtaler om familie, vennskap og det å bli voksen, og det å analysere en tekst.

«Sign» – Et analogt spill om kommunikasjon

For å kunne bli forstått, må vi være i stand til å kunne kommunisere. Og kommunikasjon er ikke alltid enkelt. Nicaragua hadde på 70-tallet ingen form for tegnspråk, men i 1977 skjedde det noe. Femti døve barn fra hele landet ble samlet sammen på en ny skole i Managua. Uten et felles språk å uttrykke seg på gjorde barna det eneste de kunne gjøre – de laget et! I «Sign» følger du dem et lite stykke på reisen deres.

«The Walking Dead» – Moralfilosofi etter zombie-apokalypsen

Zombiene har tatt over. Verden er ikke lengre et sted hvor de vanlige lovene og reglene gjelder. Du må selv være med å bestemme hva som er rett å gjøre nå – og samtidig lære opp kommende generasjoner i hvordan de kan tenke om hva som er rett å gjøre også når de ikke står midt oppe i en zombie-apokalypse.