• “Animal Farm” – Både bok og spill

    “Animal Farm” – Både bok og spill

    “Alle dyr er like, men noen dyr er mer like enn andre.” Dette sitatet kjenner mange fra romanen “Animal Farm”, men hva om du kunne endre historien og lage din egen med utgangspunkt i Orwells kjente roman. Hva vil din fortelling bli og likner den på det som skjer i boken? ❤️

  • “Hellblade: Senua’s Sacrifice” – En psykisk syk spillkarakter

    “Hellblade: Senua’s Sacrifice” – En psykisk syk spillkarakter

    En keltisk krigers brutale reise inn i norrøne myter og galskap. Sammen med henne blir også spilleren utsatt for skremmende og uforståelige opplevelser, i grenselandet mellom virkelighet og hallusinasjoner. ❤️

  • Spillkino – Å formidle dataspill som estetiske opplevelser og kunst- og kulturuttrykk

    Spillkino – Å formidle dataspill som estetiske opplevelser og kunst- og kulturuttrykk

    Dataspill er ikke bare lek og underholdning, som på liksom skal engasjere elever til alle slags rare formål. Dataspill er kunst- og kulturuttrykk og bærere av estetiske opplevelser, på lik linje med andre kunst- og kulturuttrykk vi behandler med stor respekt. Hvordan kan vi ivareta dette unike møtet mellom dataspillet og kulturopplevelsen når vi presenterer dataspill for elever? Eller lærere, foreldre, media, politikere og alle andre som mener noe om dataspill? Si hei til spillkino! ❤️

  • “Battlefield V” – Et dypdykk i norsk krigshistorie, men er det sant?

    “Battlefield V” – Et dypdykk i norsk krigshistorie, men er det sant?

    Kan dataspill gi en korrekt fremstilling av historien? Er den verre eller bedre enn andre kilder? Elevene blir med på Operasjon Foxhome hvor de skal undersøke tungtvannsaksjonen i “Battlefield V” og sammenlikner det med TV-serien fra NRK og andre kilder de kan bruke. ❤️

  • “Bad News” – Velkommen til avdelingen for falske nyheter!

    “Bad News” – Velkommen til avdelingen for falske nyheter!

    Hva om den beste måten å beskytte seg mot falske nyheter er å lage noen selv? Det er idéen bak spillet “Bad News”. Ta noen runder som en amoralsk person som gjør hva det skal være for å bli populær, og reflekter rundt prosessen i etterkant. Og kanskje det er viktig å tenke kritisk om selve “Bad News”-spillet også? ❤️

  • “Unpacking” – Et helt liv fortalt av ting i pappesker

    “Unpacking” – Et helt liv fortalt av ting i pappesker

    Hva forteller ting du har hjemme om hvem du er? Gjennom enkle puslespill og noe hjemmedekorering inviteres du til å lage et hjem du vil bo i, samtidig som du får hint om livet til den som eier det du pakker ut. Gjennom åtte flyttelass opplever du nærhet og kjennskap til en karakter du aldri ser og en fortelling du heller ikke blir fortalt. “Unpacking” er et vell av muligheter for en spillpedagog – fra småskolen og ut videregående. ❤️

  • Tre videoessay om dataspill i Den kulturelle skolesekken

    Tre videoessay om dataspill i Den kulturelle skolesekken

    På konferansen “Spilltanken II” 13. januar 2022 fikk jeg lov til å bidra med med tre videoessays om dataspill i Den kulturelle skolesekken. Jeg endte opp med følgende titler – “Kunst, kultur og kompetansemål”, “Viktigheten av lyd” og “Oppleve og skape kunst i VR”. Og alle tre videoessayene finner du her! ❤️

  • “Gorogoa” – En reise i gåter og bilder

    “Gorogoa” – En reise i gåter og bilder

    “Gorogoa” er ikke bare et spill. Det er et kunstverk, som uttrykker seg selv gjennom sjelfulle, sjarmerende illustrasjoner og en særegen spillmekanikk. Men hva kan du bruke et elegant tenkespill med en nesten ugripelig rammefortelling til i skolen? Vel… det er faktisk noe av jobben med dette undervisningsforslag nummer 101 på Spillpedagogbanken. ❤️

  • “Among the Sleep” – En vond oppvekst sett gjennom øynene til en to-åring

    “Among the Sleep” – En vond oppvekst sett gjennom øynene til en to-åring

    “Among the Sleep” er et norskutviklet spill hvor man tar på seg rolle som en to år gammel gutt utsatt for omsorgssvikt. Spillet er interessant særlig til barne- og ungdomsarbeiderfaget i videregående skole, men også til samfunnsfag, KRLE/RE og engelsk både i ungdomsskolen og videregående skole. ❤️

  • VR og opplevelsen som didaktisk grep

    VR og opplevelsen som didaktisk grep

    Opplevelsen som et didaktisk grep i undervisningen er noe vi snakker for lite om, så da må vi gjøre noe med akkurat det. Og her har VR en spesiell rolle… ❤️

Kategorier